[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]
TEN GELEIDE
vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma ‘Chromodienst de BEUKELAAR‘ onder de titel “Ken Uw Volk“.
P’TiX?
ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.
=>
P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.
de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.
geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.
het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.
deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.
in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.
hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.
oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.
zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?
dv@CEE – rev. dv@CEI
gedicht
jeugdmerken
frunnikend haar vingertjes bevoelen dagelijks het fabelland.
open ter blik wipt het neusje vrij en voluit,
de lippen uiten het haar omringende en
niets drukt haar pret.
de adem warmt zich aan betterfood koeken,
het haarfluweel wrijft op het silan-hemd elsève-crème open.
mevrouwen zien beaat hun dochter schrijden in
prinsessentred.
bikkelhandige handen gloeien van zaaien en kappen,
strelen tepels als moeten van eertijds gedrag.
een bel van stilte ploft in ’t paradijs en zij ontbloot
haar schoonheidswet.
invoertekst (2017) – rev. dv@CEG
voor RIGORISME 1.0
ChatGPT 3.5 rewrites
ik gebruik graag mijn eigen gedichten als invoer voor allerlei experimenten met de nieuwe tech. denk aan Oulipo en Flarf , maar ook aan het ideaal van de perfecte vertaling van een gedicht.
veel stelt het nog niet voor. ik maak dagelijks een lichtjes andere prompt 1een ‘prompt’ is wat je vraagt aan zo’n machine, de tekst die je anders typt . de prompts die ik hier geef voor ChatGPT werken ook op Microsoft Bing om het Gedicht van de Dag op diverse manieren te herschrijven.
zo leer ik gaandeweg de techniek beter kennen en krijg ik misschien meer zicht op de mogelijkheden en/of de ongetwijfeld immense impact van al die Deep Learning op de schrijverij in al haar vormen.
in de antwoorden van ChatGPT pas ik enkel de typografie/lay-out aan.
rev. dv@CEI
- unsollicited but beautiful English translation:
- GPT prompt: “I’ll give you text. You’ll rewrite it and output it shorter to be no more than half the number of characters of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in the same language variety or dialect of the following text: ””” [input text] ”””
Youth Brands
Her fingers explore the fairyland, frantically.
The nose hops around with open curiosity,
Lips express the surrounding and
Her joy knows no bounds.
Breath warmed by better food cookies,
Silky hair rubs against Silan-shirt, L’Oreal cream opens.
Mothers blissfully watch their daughter
Take princess steps.
Rough hands glow from sowing and chopping,
Stroking nipples as a testament to past behavior.
A bell of silence rings in paradise, and she reveals
Her beauty’s2 i added the “‘s” here, for beauty’s sake :-), dv@CEG law.
- NED ‘verdichting’
- GPT prompt: “I’ll give you text. You’ll rewrite it and output it shorter to be no more than half the number of characters of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in Dutch: ””” [input text] ”””
jeugdmerken
vingers op fabelachtig land, niets
drukt haar pret. mevrouwen zien beaat
hun dochter schrijden in prinsessentred.
handen gloeien van zaaien en kappen,
zij ontbloot haar schoonheidswet.
RIGORISME 1.0 maakt een verzameling gedichten grotendeels geschreven voor ik online begon te schrijven (1992-2004), herschreven door het Gedicht van de Dag programma. het fungeert ook als vergaarbak voor ‘losse gedichten’, meer recente schrijfsels zijn dat, die niet de uitvoer van een specifiek schrijfprogramma zijn.
rigorisme INHOUD
- a-n
- aanvang
- afmatten
- afschrift
- albumblad
- alp
- angeliek het lichaam laat
- arena
- bergop
- bollen
- dageraad
- Daphne en Apollo
- de dichter des zomers
- de feesten – een routebeschrijving
- de poëet
- de vraag stellen
- dichter 1992 – 2019
- dooi
- dorp
- drempel
- een vies beest
- eendje
- elegie
- epitaaf
- evenmin
- evident
- ferm
- flagellatie van het ik
- gelaat
- genoeg
- gloed voor guido
- het jaar van de trom
- het leed der lage landen
- het lijden het lijden de dood o de dood
- het weigerde
- hoe het ooit
- wie ben ik
- jeugdmerken
- kinderspel
- klachten
- kwatrijn
- lemmet
- licht
- lied
- lied van de kamsalamander
- ligbeeld met bloedlip
- lus
- mare nostrum
- maya
- moed
- moeder ben ik en kind
- musette maison
- nachtwake
- niemand
- novemberblik
- ochtend
- Oetoen
- ontluiken (gignopedie)
- oktober
- ongegrond
- oorlof
- pad verheft zich via pad tot een bestand
- Peenemunde
- plaats
- plaatsen
- praten is het woord
- profetenessence
- queen of slaves
- rigorisme
- rompslomp
- schichtig
- sarefrijn ki serarien
- song for europe 2009 (4)
- sotera fussum (rr)
- spiegel
- stof
- stretto (bwv 1066)
- terug naar de kerkstraat
- tombeau (voor P. Van Sant)
- toverzang
- triomf
- tunnelvision
- ut pictura poesis
- van goddelijke dementie oorzaak en gevolg
- verworpen neologismen voor het ‘Fin de Millenium’
- verworvenheid
- waan voos mis
- wat
- woestenij
- woordbreuk (arabisch)
- zandloper
- zeer
- zelfdruk
- zichtbaar
- zij
- 2 barokspiegels
- 2 haikoe’s
- 7 exitstrategieën
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
P’TiX
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan3in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 4meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
凡益之道 與時偕行
De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing
- Lees meer over het Harusmuzeprogramma
- Bekijk alle Harusmuzes
- Harusmuze Doc (oude versie)
hexagram 50 – 鼎 (dǐng) – “Ketel”
DING (鼎) – “Ding” – stabiliteit, welvaart – “ding, alles is stabiel en welvarend”
H A R U S M U Z E
鼎
115 – stilstaan en lopen zijn weg van elkaar
285 – schoonheid vervalt tot schoonheid van het Rot
289 – ziek geheugen sterft aan herinnering
290 – elke gebeurtenis ontkent zichzelf
414 – de Vrije Lyriek kiest zelf haar auteurs
456 – vraag nooit naar de zin van het gebeuren
compiled by dv@CCN
鼎
CHATGPT + CTEXT.ORG
CHATGPT + CTEXT.ORG
oorspronkelijke I Tjing tekst met Engelse vertaling: https://ctext.org/book-of-changes/ding
CHATGPT
Hexagram 50 “Ding” (鼎) – “De Kookpot”
Het hexagram “De Kookpot” symboliseert een tijd van samenzijn en gemeenschappelijkheid, waarin mensen zich verenigen om een gezamenlijk doel te bereiken. Net zoals een kookpot verschillende ingrediënten combineert om een heerlijke maaltijd te bereiden, zo moeten de mensen in deze tijd samenwerken om hun doelen te bereiken.
Dit hexagram kan ook wijzen op de noodzaak om bepaalde elementen van ons leven te combineren om balans te vinden. Het kan nodig zijn om verschillende delen van ons leven samen te brengen om een harmonieuze situatie te creëren. Het kan ook wijzen op het belang van samenwerking en het combineren van verschillende talenten en vaardigheden om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
In de I Ching wordt de kookpot vaak geassocieerd met rituele praktijken en heilige ceremonies. Het kan wijzen op de noodzaak om te putten uit de spirituele en culturele bronnen van onze voorouders om ons te helpen onze eigen paden te vinden. Het kan ook wijzen op de noodzaak om ons te concentreren op onze eigen spirituele ontwikkeling en ons te richten op onze innerlijke groei.
In het algemeen is Hexagram 50 een positief teken dat wijst op de mogelijkheid om vooruitgang te boeken door samen te werken en te streven naar gemeenschappelijke doelen. Het symboliseert de kracht van samenwerking en het belang van het combineren van verschillende talenten en vaardigheden om succes te behalen.
teksten gegenereerd door ChatGPT op CEF middels de NKdeE account bij OpenAI
disclaimer dv/ChatGPT@CEF
Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing.
Lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten en hoewel deze teksten waardevol kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen!
Voor goed advies ben je m.i. uiteindelijk altijd beter af door zelf I Tjing te beoefenen. Iets leren, het sterk recursieve programma daarvan, begint en eindigt altijd bij jezelf.
disclaimer rev. dv@CEH
Tarotkaart van de dag
door CHATGPT op CEF gegenereerde interpretatie van deze kaart:
CHATGPT (NED)
Zwaarden 9 toont een persoon die diep in gedachten verzonken is, omringd door donkere wolken en met het hoofd bedekt door een doek.
het beeld suggereert dat de persoon lijdt aan intense angst en verdriet.
9 zwaarden op de achtergrond suggereren dat deze gevoelens het resultaat zijn van innerlijke strijd en mentale pijn.
de kaart verwijst naar een periode van depressie en hopeloosheid, waarin het moeilijk kan zijn om helder te denken en problemen op te lossen.
Zwaarden 9 wordt in meer occulte lezingen geassocieerd met Yesod, de sefirot in de Kaballa die zich bevindt aan de basis van de Zuilen van Licht en Duisternis.
Yesod wordt vaak geassocieerd met illusies en bedrog, en deze kaart suggereert dat de persoon die deze kaart trekt gevangen zit in zijn eigen illusies en onvermogen om de waarheid te zien.
om uit deze situatie te komen, moet de persoon zijn eigen angsten en zorgen onder ogen zien en leren om te gaan met de waarheid, hoe pijnlijk die ook kan zijn. pas dan kan hij of zij de donkere wolken achter zich laten en een nieuw begin maken.
los van de Kaballa lezen andere interpretaties deze kaart ook als een uitnodiging om dieper in ons onderbewuste te duiken om de bron van onze angsten en zorgen te begrijpen.
door deze gevoelens onder ogen te zien en te begrijpen waar ze vandaan komen, kunnen we ons bevrijden van hun greep en ons pad naar groei en verlichting voortzetten.
rev. dv@CEG
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
er is een lijf dat in haar lijf verblijft.
het is zo ijl en onbestaand dat ik het hier
bevoelen kan. ik typ en typend
raas ik door de data, vrij van hun
betekenis.
mijn vingertoppen vormen ring en
raken het, brengen het tot kraken,
talmen, kraken en ontbolstering.
het is jouw larve die weldra
in haar, in jou, in mij
ontpoppen gaat.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Anke,
Noten