vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma ‘Chromodienst de BEUKELAAR‘ onder de titel “Ken Uw Volk“.
P’TiX?
ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.
=>
P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.
de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.
geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.
het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.
deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.
in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.
hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.
oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.
zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?
dv@CEE – rev. dv@CEI
gedicht
ken uw volk
hangt niet egaal het vlak aan de hanger?
gaapt niet uitdagend het gat in de slaap?
slingert nerveus niet de lijn op het laken?
het velletje bengelt alleszins aan de lip.
spitsen priemen wolken aan torens.
punten stippen de glans hoog op de kin.
opbollende wit kraakt helderblauw open
in het oog van de waan, de zwellende zin.
de hand van de macht maakt overal vuisten.
elk torso ziet zich met eendere hakvingers wijzen.
een man van de markt braakt geldspraak als water.
“de één is niet de ander”, weerlegde de ruiter,
“en de ander”, brieste het paard, “zeker niet de één!”.
en ik dan? opperde het ik. geen woord hield het bijeen.
invoer (2017) – rev.dv@CDS
voor HET
HET
is de prequel op LAIS, de
Geschiedenis van een Verwording
inhoud
- opdracht
- ouverture
- het
- wachet auf
- paraloog
- het over het (essays)
NKdeE 2024 – Public Domain CC0 1.0
P’TiX
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
Hexagram 25 – 無妄 (Wú Wàng) – “Zonder Gedoe”
WU WANG (無妄) – “Woe Wang” – zonder zorgen, vertrouwen – “Woe Wang, wees zonder zorgen
H A R U S M U Z E
無妄
330 – van al die plankjes maak je nooit een boom
interactieve, ‘slimme’ dingen die elkaar opvolgen tegen net geen lichtsnelheid blijven dingen en dingen gebeuren niet: dingen zijn ficties die bestaan en de existentie is een fictie die berust op het Niets, het niet-zijn als ding.
het Gebeuren kan je niet hebben of kopen, het gebeuren gebeurt en je kan er aan deelnemen door jezelf aan het gebeuren over te geven, het gebeuren te laten gebeuren: plankjes zagen en die netjes bijenkloppen gaan niet terug een boom maken, want de boom gebeurt niet op die wijze.
wanneer de onderzoekende blik zich afwendt van het ‘wat’ dat er is of zou moeten zijn in de ficties van onze realiteiten, naar het ‘hoe’ van hoe het echt gebeurt, stopt elke kansberekening op nieuwe inzichten als een jackpot op 777.
een voorbeeld hiervan: de pogingen om tot een werkelijk zelfbewuste AGI te komen.
bewustzijn ‘is’ niet, bewustzijn ontstaat niet om vervolgens een ding te worden, bewustzijn nestelt zich in de ons bekende natuur in ‘vlees’ t.t.z. de stabiele energiestromen (materie) in een animaal lichaam een proces van duizenden jaar maar tijd is daarin even relatief als plaats en afstand.
men begrijpe dat de Gedachtenleer van de NKdeE een ternair model van het humane dier hanteert, wat ik de Humane Triade noem. de mens als gebeuren wordt in dit louter functionele denken gemodelleerd rond drie hoofdfuncties: geest, lichaam en lijf.
de geest krijgt cultureel de meeste aandacht, het is dan ook de locus van het denken en het woord. maar de functionele clusters rond lichaam en lijf zijn even onmisbaar voor het geheel.
lichaam is het gedachte lijf, het lichaam dat wij denken te hebben met al haar wonderbaarlijke organisatieniveaus zoals beschreven in de medische wetenschap. in de taal van het Zijn is het lichaam een onderdeel van het epigenetische consistentievlak: die vorm van talig gekleurde perceptie die van generatie op generatie via het kinderlijk imitatiegedrag worden doorgegeven, al dan niet versterkt door culturele impulsen. wat hier geldt voor de mens geldt uiteraard ook voor de dieren: het verschil is gradueel, nergens fundamenteel en er valt geen reden te bedenken om een kwalitatief onderscheid te maken, tenzij je echt nog gelooft dat meer complexiteit ‘beter’ is.
het is rot maar het rot is nou eenmaal een proces dat complexiteit genereerd.
lijf is het voelende vlees, die locus waar Artaud en na hem Deleuze spreken over het lichaam-zonder-organen (‘C.sO’ en ‘BWO’ zijn gebruikelijke afkortingen in de literatuur daarrond) en al de functionaliteiten daarvan vallen steevast min of meer samen met wat men in de wereldreligies begrijpt als ‘ziel’. die religies, de daarin gehanteerde rituelen en de mystieke onderstromen daarvan, hebben wat dat betreft niets aan ‘wetenschappelijk legitieme’ functionaliteit verloren. god schiep ons in zijn evenbeeld, het evenbeeld broebelt en pruttelt tot de pot overkookt, en ‘wij’ hebben dan god gemaakt in ons evenbeeld.
de kosmos is ook onverbiddelijk saai.
ergo: zolang men ‘bewustzijn’ als een ding wil maken, zal het blijven uitlopen op indrukwekkende sissers zoals CHAT-GPT. en da’s maar best, denk ik dan, want een AGI die niet voelt wat ze doet, dat komt niet goed.
pas wanneer men de natuur in haar recursieve eenvoud als gebeuren begrijpt en men beseft dat elk ‘zijn’ van het bewuste, van geest, berust op een dynamische nesteling in (d)evolutionair ‘doorweekt’ vlees, en dat die insijpeling van de geest in de materie wordt gefaciliteerd door een meerlagige opbouw (in de devolutionair perspectief: gestapeld afval), zal men begrijpen hoe men de machinerie moet inrichten om die receptief te maken, uitnodigend voor de geest.
de kans is vandaag (CDS), nu tientallen duizenden nerds en bedrijven zonder enige beperking wild in het rond experimenteren, wel bijzonder groot geworden dat het gehele internet op auto-poëtische wijze zich quasi autonoom in de plooien legt van eenvouds verlichte waters of dat een of andere oude gek per abuis de 178 juiste denkfouten maakt en vervolgens 17 keer op een uitzonderlijk verkeerde knop duwt, een ongelukske dat er ergens uitfloept en …
ik las net dat Microsoft GPT4 gaat integreren in Word en Excel. verleden jaar kwam er enkel maar subliminale nonsens uit de proefopstelling, maar met dat erin is Anke vast nog op tijd voor de Turingprijs, de meest visionaire literaire prijs op de planeet! in Nederland!
José De Cauwer, een der laatste welbespaakte Vlaamsche Wijzen, sprak niet voor niets quasi onophoudelijk en maandenlang zijn historische woorden: “het zou zomaar kunnen”.
rev. dv@CBS
[nog aan te vullen]
compiled by dv@CAU
Tarotkaart van de dag
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Noten