Categorieën
asemisch P'Tix

DHb

PI-01C

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

Lectuur

Lees ‘Voorbij. 19 dagen Bleek met Blanchot‘ versie 1.0.2,
de eerste uitdraai van een proefversie van het BLEEKWATER NKdeE schrijfprogramma, momenteel onderhevig aan een grondige eindredactie. Je kan dat proces daar volgen.

Het beoogde programma 1de (reeds aangepaste) ‘broncode’ van dat BLEEKWATER programma, de uitgeschreven routine, staat achteraan het gelinkte document heeft haar eerste looptijd niet overleefd 2 zoals verwacht eigenlijk: de code liep stuk op de afhankelijkheden van de invoer – je kan een werk als ‘Le Pas au-delà’ niet lezen/begrijpen in afzondering van de rest van het oeuvre van Blanchot maar de uitvoer werd toch de moeite waard gevonden om verder uit te werken tot een autonome tekst.

Die redactionele oefening (die overigens op haar beurt een nieuw schrijfproces lijkt in gang te willen gaan zetten) gebeurt momenteel ‘achter de schermen’ in de Google Docs omgeving. Het conserveren van geheel de bewerkingsgeschiedenis lijkt mij bij proza niet alleen onwerkzaam, het geeft de lezer ook geen meerwaarde. In het schrijfproces van de lyriek ligt dat m.i. helemaal anders, daar leg je meer vast wat er gebeurde, wat er je als auteur tekstueel overkomen is.

Bij beschouwend proza hebben we meer te doen met een maken of met de ontwikkeling, het voortschrijden van een denken dat vraagt om een presentatie zonder de comedy of errors van de ontstaans- of bewerkingsgeschiedenis, die zou het ge(re)presenteerde denken enkel nodeloos vertroebelen.
Maar ik zie verder geen reden om die geschiedenis, hoe beschamend die bij momenten ook kan zijn, te willen verbergen. Genieën bestaan alleen omdat sommige mensen genieën nodig hebben om hun eigen luiheid goed te praten. Zelf beschouw ik mij als een eerder matig talent in een toevallig vrij uitzonderlijke (en vrij betreurenswaardige) situatie.
En ik leef van een uitkering dus m.i. hebben mijn medeburgers sowieso recht op inzage in mijn ‘interne keuken’.

P’TiX
P’TiX stap 2
tekening van gisteren in inkt
P’TiX stap 3
tekening van eergisteren in kleur

P’TIX OUTDOOR

Als het weer het toelaat, zorgt het Viander-domein hier in Tienen voor ‘levende invoer’. Mogelijke overeenkomsten tussen het getoonde en de realiteit berusten geheel op het spreekwoordelijke toeval.

P’TiX vulsel
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Mijn werelden zijn dan ten gevolge van doorstane trauma’s misschien wat grotesker dan ‘normaal’, maar wat rest er ons nog om ‘normaal’ te noemen na het lezen van de ochtendkrant.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan3in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 4meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DEY

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.