Categorieën
collage Harusmuze het moment NKdeE Tarot SSPP

CFP

T:XIX IT:22

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

gedicht

weg

[moment #66]

videoloop op basis van beelden gegenereerd door DALL-E samengevoegd in Adobe After Effects

een Pythoneske wirwar van kabels, buizen, pijpen, en lijnen die zich om- en in- en uiteindelijk ont-kaderden.  grauwe tunnelwanden mengden zich met dikke strepen orgel en schelle graffiti barste uit het rustpunt genaamd Lichtgloed, een eindstation (een sjofele reiszak leunde aan tegen de gezeten e van een donkerhuidige sterveling). de ondergrondse leek wel een hermetisch afgesloten Reich-cabine waarin gestrompeld werd, gestruikeld door de nieuwelingen over de rottende lijven van de anciens.

stapte het uit? reed het nogmaals mee de rit terug? iemand diende toch af te dalen want elke bocht in de weg betekende misschien de ronding van haar schouders, uit elke straatlamp kon schijnen het licht in haar ogen, en in elke auto die voorbij zoefde zuchtte zij misschien nog levend met haar nachtomsloten adem vol verlangen.

het weifelde en twijfelde en de gedachten gutsten, plensden neer als regen op gesmolten asfalt. het riep nog wat post-moderns naar de kraaien maar kijk, de uitroeptekens waren op. het dwaalde in wanen.

verwaande hanzaplasten noemde het het restant van de schrijvers, proleten met lafheid in hun ontzielde letters. ‘wrak en schel schelt hunne voze klankenbel’ riep het en ‘heil aan de Senegalezen’. een enkele Pol speelde nog Bach in de dorpskerk van Echternach maar alom piepte en pijpte het schabouwelijk van nijd en het krijste wanhopig van onmacht.

schoon was het zelf, zo dacht het hoogmoedig, en haast een god in zijn wanen, maar waar kon het heen? het produceerde stemloos een tomeloze wirwar van kranke geestigheid met sensuele links naar de onbereikbare materie. kris kras amourettes collectionerend eindigde het met nihil nihil nihil tegen 14 punten voor de rest van de wereld.

ach, wat een kwalijke dwaas dat het was en een teek op de bil van de tijd. geplet in de mal van het offer tot het mal werd en daderde. het vergleed naar de diepste hel van het lijden. maar elk punt in de tijd is een kruis en één druppeltje oprechtheid en spijt op het bereidde moment en het werd in zeeën van gratie herboren.

houd moed dus en stand, maar blijf steeds voorwaarts bewegen. er wachten ons betere tijden, sublieme momenten en het sediment van een hemelse vrede daartussen1Cfr. “de sublieme / momenten en het sentiment daartussen”, Martinus Nijhoff in ‘Het Tuinfeest’.

lees en herinner, herschrijf tot het zingt deze schamele almanacwoorden met de vonk van een werkzame waarheid erin:

"zoals de weg waarnaar men kijkt
steeds smaller wordt aan d'horizon
zo opent zich de weg en wordt hij breder
zo men verder gaat vanwaar men stond.".
tekening dv 2020

invoer 2016: moment 113 en 114versie 2020 (overschreven door deze versie) – rev. CFP

collage 2.0
CFP
citaat

“Ja, in mijn hand zit een roos, die mijn tong zomaar draait. Oh, oh, oh! hoe licht is mijn denken. Mijn geest is zo slank als een hand.”

Antonin Artaud in ‘Héloise et Abélard‘ in L’ Art et la Mort (1929)
vert. dv 2020

“Citaten” verwijzen naar publicaties op deze site of elders op internet. Ze nodigen de lezer uit om een leestraject aan te vatten, of op deze site, en/of op Wikipedia en/of elders.

dv@CEb – rev. dv@CFL

FRANCESCO PETRARCA – TRIUMPHUS CUPIDINIS

Triomf van de Liefde

I

potloodtekening dv 2020 (naar een schilderij toegeschreven aan Paulo Ucello)

ITA

NED

Al tempo che rinnova i miei sospiri
per la dolce memoria di quel giorno
che fu principio a sì lunghi martiri,
già il sole al Toro l'uno e l'altro corno
scaldava, e la fanciulla di Titone
correa gelata al suo usato soggiorno.

Amor, gli sdegni e 'l pianto e la stagione
ricondotto m'aveano al chiuso loco
ov'ogni fascio il cor lasso ripone.

Ivi fra l'erbe, già del pianger fioco,
vinto dal sonno, vidi una gran luce,
e dentro, assai dolor con breve gioco,
vidi un vittorïoso e sommo duce
pur com'un di color che 'n Campidoglio
triunfal carro a gran gloria conduce.

I' che gioir di tal vista non soglio
per lo secol noioso in ch'i' mi trovo,
voto d'ogni valor, pien d'ogni orgoglio,
l'abito in vista sì leggiadro e novo
mirai, alzando gli occhi gravi e stanchi,
ch'altro diletto che 'mparar non provo:
quattro destrier vie più che neve bianchi;
sovr'un carro di foco un garzon crudo
con arco in man e con saette a' fianchi;
nulla temea, però non maglia o scudo,
ma sugli omeri avea sol due grand'ali
di color mille, tutto l'altro ignudo;
d'intorno innumerabili mortali,
parte presi in battaglia e parte occisi,
parte feriti di pungenti strali.

Vago d'udir novelle, oltra mi misi
tanto ch'io fui in esser di quegli uno
che per sua man di vita eran divisi.

Allor mi strinsi a rimirar s'alcuno
riconoscessi ne la folta schiera
del re sempre di lagrime digiuno.
Nessun vi riconobbi; e s'alcun v'era
di mia notizia, avea cangiata vista
per morte o per prigion crudele e fera.
Un'ombra alquanto men che l'altre trista
mi venne incontra e mi chiamò per nome,
dicendo: - Or questo per amar s'acquista! 
Ond'io meravigliando dissi: - Or come
conosci me, ch'io te non riconosca? -
Et ei: - Questo m'aven per l'aspre some
de' legami ch'io porto, e l'aer fosca
contende agli occhi tuoi; ma vero amico
ti son e teco nacqui in terra tosca. - 
Le sue parole e 'l ragionare antico
scoverson quel che 'l viso mi celava;
e così n'assidemmo in loco aprico,
e cominciò: - Gran tempo è ch'io pensava
vederti qui fra noi, ché da' primi anni
tal presagio di te tua vita dava.
- E' fu ben ver, ma gli amorosi affanni,
mi spaventar sì ch'io lasciai la 'mpresa;
ma squarciati ne porto il petto e' panni.
Così diss'io; et ei, quando ebbe intesa
la mia risposta, sorridendo disse:
- O figliuol mio, qual per te fiamma è accesa! -
Io nol intesi allor, ma or sì fisse
sue parole mi trovo entro la testa,
che mai più saldo in marmo non si scrisse;
e per la nova età, ch'ardita e presta
fa la mente e la lingua, il dimandai:
- Dimmi per cortesia, che gente è questa? - 
- Di qui a poco tempo tel saprai
per te stesso - rispose - e sarai d'elli:
tal per te nodo fassi, e tu nol sai;
e prima cangerai volto e capelli
che 'l nodo di ch'io parlo si discioglia
dal collo e da' tuo' piedi anco ribelli.
Italiaanse tekst gecopieerd van:  https://petrarch.petersadlon.com/trionfi/i_trionf.txt


In ’t seizoen waarin mijn smarten openbloeien
bij de zoete herinnering aan de dag
die aanvang was van mijn lange lijden,
warmde reeds de zon de Stier zijn beide hoornen
en ’t liefje van Tithonus rende verstijfd
van de kou naar haar geliefd verblijf.

De liefde, het voorjaar, de hoon en het huilen
hadden mij weer naar mijn toevlucht gebracht,
de kluis waar ’t weke hart haar lasten leggen placht.

Daar in het gras, van droomgewonnen
flauw geween weerom, zag ik een groot licht,
met middenin – weinig spel met veel verdriet –
een zegevierend oppermachtige leider
zoals zij die op het Capitool de wagen
van de triomf naar grote glorie leiden.

Genieten van zo’n aanblik ben ik niet gewend:
de sombere tijden waarin ik mij bevind,
zijn vol hoogmoed en van waarden gans ontdaan.
Ik sloeg de zware, moede ogen op
en zag een dracht zo gracieus en nieuw
maar voelde vreugde enkel in ’t sommeren:
vier paarden witter dan de sneeuw;
een woeste krijger op een wagen van vuur
met een boog in de hand en pijlen aan zijn zijde;
niets vreesde hij, dus hij had geen harnas of geen schild,
maar op zijn schouders slechts twee grote vleugels,
met duizend kleuren, en voor de rest gans naakt;
eromheen ontelbare stervelingen,
een deel gevangen in de strijd, een deel gedood,
en anderen gewond door scherpe pijlen.

Dorstend naar meer dreef ik mij verder
zo fel werd ik in wezen één met hen,
wier eigen hand zich van het leven sneed.

Toen dwong ik mij te kijken of ik,
nog steeds op een dieet van tranen, iemand
herkennen kon in de dichte schare bij de koning.
Niemand zag ik, en als er iemand liep
uit mijn leven was hun gelaat vertekend
door de wrede gruwel van gevangenschap.
Eén schim, wat minder somber dan de anderen,
kwam mij tegemoet en riep mij bij naam
en zei: “Zie hier wat je krijgt voor al dat minnen!”

Verbaasd zei ik: “Hoe is het mogelijk dat jij mij herkent en ik jou niet?” En hij antwoordde: “Dat komt door de zware last van de ketenen
die ik draag en de donkere lucht verstoort jouw zicht;
maar waarachtig, mijn vriend, ik ben jouw metgezel en ben
samen met jou geboren in Toscaans land.

Zijn woorden en ouderwetse manier van spreken
ontsloten het geheim van zijn gezicht, dus namen we plaats op een open plek, en hij begon:

“Het is al lange tijd dat ik hoopte jou hier bij ons te zien, want vanaf je vroege jaren voorspelde jouw leven dit moment.”
-“Dat is zeker waar, maar de liefdespijnen schrikten me af, zodat ik het avontuur opgaf. Maar ik draag de littekens nog steeds in mijn hart en op mijn kleren.”
Dat zei ik, en toen hij mijn antwoord hoorde, glimlachte hij en zei: “Oh, mijn zoon, wat voor vuur brandt er niet voor jou!”
Op dat moment begreep ik het niet, maar zijn woorden
staan nu zo stevig in mijn hoofd gegrift, als nooit tevoren in marmer;
een met mijn taal en mijn denken stoutmoedig en licht van de lente, vraag ik hem: “Vertel me alstublieft, wie zijn toch die mensen?”
– “Binnenkort zul je het zelf weten”, antwoordde hij,
“en je zult een van hen zijn: zonder dat je het weet, wordt er een knoop voor jou gemaakt,
en je gezicht en je haar zullen veranderd zijn voordat de knoop waarover ik spreek, van je nek en van je nog opstandige voeten wordt losgemaakt.

rev. dv@CGL

Chatlinks:

lees (een deel) onze conversatie(s) om tot dit resultaat te komen

Claude-instant-100k via Poe.com

lees de chat: https://poe.com/s/SbrmHbLtnT6wh1HsMSVG

tekstbron, verantwoording en relevante links

originele Italiaanse tekst gekopieerd van petersadlon.com – vertaling gegenereerd door ChatGPT op CEU – revisie dv met behulp van DeepL, Microsoft Bing en voor enkele fraseringen sporadisch ook Google Translate maar die service is beschikbaar op gans de site.

KOOP de Liefdestriomfen in het Italiaans:
– Ed. Bezzola (1981): https://www.bol.com/be/nl/p/trionfi/9200000035961468/?s2a=
– Ed. Ariani (1988): https://www.amazon.nl/Triumphi-Francesco-Petrarca/dp/8842510270

BL#1 init@CEU – rev. dv@CFb

i tjing hexagram van de dag

Na een inleidende periode van enkele jaren die louter bestond uit een verkenning van de praktijk van de I Tjing3een praktijk die ik, ongehinderd door echte kennis van het systeem, aanwende als ‘motor’ of ’transformator’ in het Harusmuze-programma begon ik in 2023 pas met een systematisch leertraject dat u hier, in de vorm van een NKdeE programma, kan volgen.

Een NKdeE Programma is een programma dat op zoek gaat naar zichzelf. Het begint, meestal stommelings, accidenteel, door weer zo’n malle ingeving van haar auteur.
Eens het loopt krijgt het een onverbloemd ‘wat ben ik?’ als heuristische imperatief.

Elke werkdag wordt afgesloten met een I Ching lezing volgens de klassieke ‘stokjesmethode’. Ik lees de teksten van het bekomen Hexagram op de CText.org site waar iedereen de Chinese tekst met de nog steeds toonaangevende vertaling van James Legge kan nalezen.
Tevens vraag ik ChatGPT 3.5 ons een basistekst te geven met een uitleg, die ik dan reviseer en hier publiceer. Vooralsnog heb ik weinig zinnigs toe te voegen aan die basistekst.

Hexagram 22 (bì) – “verfraaien”

alt. PI (否) – “Pee” – bevrijding, loslaten –
‘pee van de negatieve gedachten”- ‘pay your dues to heavenly beauty’

CHATGPT + CTEXT.ORG
Chinese Text Project

Chinese I Tjing tekst met Engelse vertaling:
https://ctext.org/book-of-changes/bi1

CHATGPT
Hexagram 22 “Pee” (賁) – “Schoonheid”

Het hexagram Pee symboliseert schoonheid, elegantie en verfijning. Het bestaat uit het trigram Li, dat staat voor vuur, en het trigram Qian, dat staat voor de hemel. Samen vertegenwoordigen ze de sprankelende schoonheid van de hemel die schijnt als een heldere vlam.

Dit hexagram geeft aan dat je op dit moment schoonheid en harmonie in je leven kunt ervaren. Het kan duiden op een periode van esthetische genoegens, artistieke expressie en emotionele vervulling. Het nodigt je uit om aandacht te besteden aan de schoonheid om je heen en te genieten van de esthetische aspecten van het leven.

Hexagram 22 herinnert je eraan om jezelf open te stellen voor de schoonheid in de wereld. Dit kan betekenen dat je tijd besteedt aan kunst, muziek, natuur of andere vormen van esthetische ervaringen. Het is ook belangrijk om je innerlijke schoonheid te cultiveren en jezelf te uiten op een creatieve en authentieke manier.

Daarnaast kan dit hexagram aanduiden dat je in staat bent om harmonie en vrede te brengen in situaties waarin er spanningen of conflicten zijn. Je vermogen om anderen te kalmeren en te inspireren met je schoonheid en vriendelijkheid is een krachtig middel om positieve verandering teweeg te brengen.

Het hexagram Pee herinnert je er ook aan om aandacht te besteden aan je uiterlijke verschijning en de manier waarop je jezelf presenteert aan anderen. Zorg voor een verzorgd voorkomen en draag kleding die je zelfvertrouwen en schoonheid versterkt.

Kortom, Hexagram 22 roept op tot het omarmen van schoonheid, zowel innerlijk als uiterlijk, en het creëren van harmonie en esthetische ervaringen in je leven.

teksten gegenereerd door ChatGPT op CEd middels de NKdeE account bij OpenAI

disclaimer dv/ChatGPT@CEF

Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing.

Lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten en hoewel deze teksten waardevol kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen!

Voor goed advies ben je m.i. uiteindelijk altijd beter af door zelf I Tjing te beoefenen.
Iets leren, het sterk recursieve programma daarvan, begint en eindigt altijd bij jezelf.

disclaimer rev. dv@CEH

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De gebruiker doet elke dag een I Tjing legging (volgens de 50 stokjes methode) en verzint ondertussen een uitspraak van de ‘Harusmuze’ die haar, hem of hen inspireert.
Het bekomen hexagram wordt voorzien van een referentie naar de originele I Tjing tekst en krijgt sinds 2022 ook een AI-gegenereerde uitleg.

Duur praktijk 20 min tot 1-2u per dag – Leestijd 2-20 min leestijd

H A R U S M U Z E

3 – onvoltooid straalt de terp van de toekomst
367 – alleen Immanuel had Kant in de hand
311 – moedig gebeurend moeten wij leven
340 – maak wat je mist, geef wat je nodig hebt
449 – ’t grootste raadsel is of ’t een raadsel is
466 – het laatste oordeel vel je best voortdurend

compiled by dv@CCK

Tarotkaart van de dag
NKdeE Testimonial Tarot Deck v. 0.7 – XIX-De Zon – D

De Smith-Waite Tarotkaart die ik trok vanochtend was [XIX – De Zon] (The Sun).

Deze kaart werd in 1909 ontworpen door Pamela Colman Smith en A.E. Waite en op de markt gebracht door de Rider Company.

Op de Smith-Waite-kaart [XIX – De Zon] zien we een heldere zon in het midden van de lucht, afgebeeld als een gele cirkel met een menselijk gezicht erin. De zon is omgeven door 10 rechte en 10 kromme stralen tegen een lichtblauwe hemel. Onder de zon zit een naakt kind met een krans van zes geel-rode bloemen en een rode pluim wijdbeens op een witgrijs paard dat naar de kijker kijkt. Het kind strekt de armen en houdt rechts een grote banierstok hoog met een brede oranje-rode vlag die langs het paard tot beneden reikt. Achter het kind en het paard bevindt zich een grijs ommuurde tuin met vier grote zonnebloemen.

De Tarotkaart [XIX – De Zon] vertegenwoordigt vreugde, vitaliteit en verlichting. Het symboliseert de overgang van de emotionele en intuïtieve sfeer van Yesod naar de rationele en analytische sfeer van Hod op de Levensboom van de Kabbala. Het suggereert dat het vinden van balans tussen deze aspecten van jezelf essentieel is voor succes en verlichting. Het naakte kind symboliseert onschuld en spontaniteit, terwijl het paard staat voor kracht en instinct. De zon in het centrum vertegenwoordigt de bron van levensenergie en verlichting.

Vanuit een Theosofisch perspectief nodigt De Zon uit tot het integreren van hogere en lagere aspecten van het zelf. Het kind en het paard vertegenwoordigen respectievelijk de onschuldige en instinctieve krachten van het onderbewuste, die in harmonie worden gebracht met het bewuste bewustzijn, gesymboliseerd door de stralende zon. Het is een kaart die aanmoedigt om de balans te vinden tussen intuïtie en rationeel denken, en om te streven naar verlichting door het omarmen van alle aspecten van het zelf.

Samengevat symboliseert de Smith-Waite Tarotkaart [XIX – De Zon] vreugde, vitaliteit en verlichting. Het vraagt ons om de balans te vinden tussen emotionele intuïtie en rationeel denken, en om alle aspecten van onszelf te omarmen. Vanuit zowel een Kabbalistisch als een Theosofisch perspectief herinnert De Zon ons eraan dat succes en verlichting voortkomen uit het vinden van harmonie binnen onszelf.

Laat De Zon je inspireren om te streven naar balans, vreugde en verlichting in je leven, en om alle aspecten van jezelf te omarmen in de zoektocht naar zelfontwikkeling.

Kaartinfo: ChatGPT 3.5 + dv, versie: 0.1
Finale output ChatGPT 3.5: 2023-06-16
Laatste wijziging: dv@CFP

Chatlink(s)

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

//’cer-2′ =’ces’ + job feedback 1&2

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.