Categorieën
Harusmuze HEMELNETLYRIEK NKdeE Tarot P'Tix

CDJ

T:WK IT: 36

P’TiX CDJ-extra – uit het NKdeE Scheve BelgenBoek
invoer: chromo Ken Uw Volk Reeks 14-1
gedicht

RAM

vloedgolven volgen, tsunami’s en plagen?
Europa een slagveld of steppe met wolven vooral?
de mens is een blinde die wroet in een pijp
weg van zichzelf,
 verzucht nu in rust het
stokoude ik. met ter staving het kreng
van een mol in de hand.

kom: sla dit blad ook maar om. morgen
sneeuwt weer de getekende dag haar beton
op wat we kenden als zomer: laag na laag
op een streep op een punt over het bulderend
grinniken van bv. de interne ezel die god,
god zijnde alwetend en zelf erg potent,
voor één van zijn zonen had bedacht.

“strompel de stad in, mijn zoon,
bestijg jezelf als een ezel en verhakkel
de slogans, ontdooi de genoegens,
pluk jezelf een boeketje maagden, splits
de dag en verdeel je in twaalf, ram je licht
met kabaal in het holst van de nacht”
.

zo stond het er en god leest men nog.
maar waar blijft verdomme die dochter?

dit is wat anders.
dit is wat zou het.
dit is wat dan en dan nog?
voor luttele centen leest men zich heden
een gepersonaliseerde breuk in de hemel,
optioneel in verzen van Huyghens of Vondel.

het is niet, ergo het zij zo.
het stroomt, ergo het gaat voorbij.

geef de ogen nu maar de kost. helder
wordt in deze faze vaak de huid, diafaan,
en duidelijk zichtbaar daaronder
het woedende rot.

invoer (1999) – rev. dv@CDJ

voor HEMELNETLYRIEK 2.0

HEMELNETLYRIEK 2.0

// de lyrische teksten vanop http://vilt.skynetblogs.be 2004-2007
worden momenteel herwerkt voor 2023 en erger

INHOUD (alfabetisch)

//titels zonder hoofdletter zijn (zo goed als) klaar voor versie 2.0

bestand in opbouw (B.i.O 2023):
HEMELNETLYRIEK 2.0.docx

P’TiX CDJ – invoer nr. 15

OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

De hier getoonde uitvoer kan gratis worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan bv. ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DLB

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

i tjing hexagram

hexagram 36 明夷 (míng yí) –  “Helderheid Verbergen”

MING YI (明夷) – “Ming Jie” – duisternis verlichten – “het licht van Ming Jie”

H A R U S M U Z E

明夷

97 – of vertraag de tijd tot het geld op is
98 – laat de laster in de plassen glijden
104 – hou je koest tot de vis het bootje vangt
172 – bevrijd de schoonheid uit het mirakel
357 – de waarheid ruist terwijl ze verandert

compiled by dv@CCD

Tarotkaart van de dag
NKdeE Tarot Deck v.0.2 – KING OF WANDS – G

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.