gedicht
// WAARSCHUWING: deze circulaire monoloog bevat oude suïcidale fantasieën. het lucht m.i. op om die te uiten en het sterkt om ze te (her)lezen, maar wie daar effectief last van heeft kan zich beter asap hier wenden.
spring
…en het
springt en het
valt en met de kramp van een kussende tiener
houdt het de ogen gesloten en net
nog stond
het zichzelf met de stad en haar stank
en haar licht te vervloeken en al even
deerniswekkend een verkleumde
dierenbevrijdster luide te jammeren
om de geur en de omvang der sterfte alom
en nu is het
dit.
en straks wordt het koud,
zegt de kassierster en een peuter krijst zich
liever een zuurstofgebrek dan nog één stap te verzetten.
hier, alweer.
zou je niet? driemaal daags bij het eten?
het ik beweert breed lachend nooit gesprongen te hebben,
maar kunnen we daar nu nog enige waarde aan hechten?
waar is het nu? en voegt het niet zelf, met ‘spring’ als gebeiteld gebod zijn woord bij de daad? was het daartoe misschien ook ‘contractueel verplicht‘?
of diende het eerder zwijgend en netjes
de beentjes in de braakballen te tellen
en bij de kleinste vergissing meteen
de oorzaak op te sporen, te benoemen, die naam te noteren,
en vervolgens de gevolgen uitputtend op te sommen
of tenminste correct en volledig aan te stippen in de bijgevoegde alfabetische lijst der meest voorkomende (nationaal)?
of effenaf het schaakbord omver keilen,
was het dat? schietend als een jij
het hotel uitrennen, de straat op
en in de regen transfigureren?
hier, alweer.
je leest wat je schrijft en je schrijft wat je leest en
de toppen van je vingers worden glad en geslepen en
je spant je in en je kromt in je kader en op een dag
zit het vol, nog één letter erbij en het spat uit elkaar.
hier, alweer.
de resultaten betreuren het gebrek aan resultaat.
is er in deze stroop nog wel een oplossing denkbaar?
zo de wasbeer al bestond, is deze die het geval is
sowieso dan al zalbeer?
hier, en, overigens, nu, jij,
bij dit glas, jij
verwaande sarcast
dat je was,
kan het hier dan wel, en letterlijk?
krijgt het hier alsnog wat plek om te leven?
het vraagt slechts plaats, niet eens betekenis.
of moet het ook hier eerst helemaal
van vooraf aan en vervolgens dertien
keer door alle betrokken instanties
bekeken?
het antwoord verzekert ons dat het antwoord volgt
en dat stemt ons vrolijk want het geeft ons
de tijd om te dromen van een later
dat er was of toch geweest moet zijn, ooit,
voor het ons werd toegeschreven
en 1geloof nooit een antwoord. antwoorden komen van antwerpen
spring, zegt het, spring nu maar,
toe…
invoer (1999) – rev.dv@CDI
voor HEMELNETLYRIEK 2.0
HEMELNETLYRIEK 2.0
// de lyrische teksten vanop http://vilt.skynetblogs.be 2004-2007
worden momenteel herwerkt voor 2023 en erger
INHOUD (alfabetisch)
//titels zonder hoofdletter zijn (zo goed als) klaar voor versie 2.0
- 4 catastrofen met refrein
- 10 geboden
- 13 stille revoltes
- aankomst
- besluitend
- de hemel is een strakke band
- De moed erin houden
- en wij
- einde van het zijn
- erg
- gloed voor guido
- handvat
- het is de waarheid
- het lijf van louter code
- ka
- klimaatverandering voor eenden
- monoloog
- najaarswee
- onderwerpen
- oog op u
- over het verdelgen
- Proper vers
- rastopaal
- rotgeur
- recursief lijstje
- taaldwang
- uitgeleefd
- Vuur
- wij kunnen niet
bestand in opbouw (B.i.O 2023):
HEMELNETLYRIEK 2.0.docx
- vorige versie (1.0.2 – 2017): HEMELNETLYRIEK 1.0.2:
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Mijn werelden zijn dan ten gevolge van doorstane trauma’s misschien wat grotesker dan ‘normaal’, maar wat rest er ons nog om ‘normaal’ te noemen na het lezen van de ochtendkrant.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan2in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 3meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DEY
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
hexagram 26 –大畜 (Ta Tsjoe) – “Groot Vergaren”
geheugendeuntje: “Ta Tsjoe, da’s veel vee!”
H A R U S M U Z E
大畜
445 – helden zijn erg gevaarlijke sukkels
419 – ’t gebeuren gebeurt nooit zoals het hoort
413 – de poort is weg voor wie er door gaat
277 – begrip betaal je, verstaan is gratis
203 – verfoei de praal, minacht het pronken
125 – het wilde woeden brengt het schone rust
compiled by dv@CAF
Tarotkaart van de dag
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Noten