Categorieën
finis mundi Harusmuze NKdeE Tarot P'Tix

CAI

T:PP IT:11

CAI extra – uit het NKdeE Scheve Belgenboek – invoer: componiste Denise Tolkowsky zoals afgebeeld op de chromo “Ken Uw Volk” Reeks 49-2
gedicht

eendjesloop

duo comique pour le Théâtre Veritablement Algorithmique de Tirlemont (TVA-Tienen)

scène: een van de drie zwarte zonnen is gezonken, gespietst door een speer van de nijd. de tweede laat zich in beider maan een traan spiegelen, de natte echo van de rouwzang om hun verdwenen zus. het is maandag.

stal de waren uit.
neem waar:

  • de dogmatiek van het verzilverde
  • de potjesgrond in wormenvrij plastic
  • de wildgroei die het land uit de dakgoot rukt
  • meerpuistendruk op spiegel
  • vleugels die in elk frame aan de schouders blijven ontbreken

en/of:

  • ingrijpend vasthouden
  • doortastend bekneden
  • hardnekkig vingeren
  • voortrazend hakketakken

dan, zolang de keuze klopt:

  • polijst de spil van stilstand in je armen
  • schuur de nucleus van stilte in je achterhoofd
  • zie het oog dat door de maskers boort
  • voel de hand die in jouw zeeën roert
  • sluit vier ogen tot het bloedrood donkert
  • lees de onberekenbaarheid van het heelal.

// het filtrum beeft.
// het klauwen stremt de tastbaarheid van het verschijnen.
// de belofte van het niets verbindt de vele handen.
// ontvang het wapenarsenaal in meterslange rekken.
// ontvang liefde zoals een vis van lucht kan houden.
// haar uitgestoken hand schiet door het verre glimmen.
// in bergen stof en pulver belandt een elzendreef.

  • zeg:
    • “woestijnrozen zijn kamelenpis”

invoer (2017) – rev. dv@CAI

voor TVA-Tienen

P’TiX
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

De hier getoonde uitvoer kan gratis worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan bv. ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DLB

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

i tjing hexagram

hexagram 21 噬嗑 (shì kè) – “Doorknagen”

H A R U S M U Z E

噬嗑

32 – hier moet je roeren tot het donker wordt
33 – ploeter in het purper maar duld geen schuld
[nog aan te vullen]

compiled by dv@CAI

Tarotkaart van de dag
NKdeE Testimonial Tarot Deck v.0.7 – PAGE van PENTAKELS- G

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.