Categorieën
finis mundi gedicht van de dag Grafiek lyriek P'Tix

BId

“if i had a hammer’ (some instances of stages in the autopoesis of the accursed)’

P’TiX BId – “if i had a hammer’ (some instances of stages in the autopoesis of the accursed)’
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Mijn werelden zijn dan ten gevolge van doorstane trauma’s misschien wat grotesker dan ‘normaal’, maar wat rest er ons nog om ‘normaal’ te noemen na het lezen van de ochtendkrant.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DEY

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

Gedicht van de Dag

P’TiX BId extra 1 – “as above, so below”
flash

ja ja, ik zie je bij benadering
mijn o is de rouw die ik dien te vermelden
mijn e het naderen in je zwartleren jekker
en de u jouw donkerrode spitsruitentrui.

in een droom als de onze kan je niets aan het toeval overlaten.
op het kanaal drijven de vleeslappen grijs
met prondel tussen het zogklamp der boten
en vale vuurijsjes in grauwe kinderhanden
die zich nuttig maken toch
in het desalniettemin van hun hitsige i’s
na de goede warmte en het koude kwaad

ik haat de arm (neem mijn arm),
ik haat de hand (neem mijn hand),
die je aan de schroeven wil blijven offreren.

gooi toch weg op dit moment die negen
brandende zeppelins boven zee, die acht
kinderlijken die gieren op de paardenmolen, die zeven
kraaien die ploffen tot stofwolk, alle zes de
verhalen die hun afloop verslinden, en ook al de vijf
duwen vingers zich daadwerkelijk uit op de schuurband
de vier muilen klappen klappende toe
de drie tongen vatten vanzelfsprekend vuur
de twee ogen versmelten en alleen jij
deed de deur toe.

ach, mijn liefste plukhaarding,
ik buig in dank voor jou het hoofd
flitst eenmaal nog jij rosse schittering
in de dode zee van mijn herinnering.

FINIS MUNDI DOC

P’TiX BId extra 2 – ‘Luciana Parisi giving a lecture on instrumentality, Deweyan mostly,i gathered but then i got distracted by the drawing’

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.