in deze volte van vernietiging spreek ik niet hun namen uit.
dichters begraaf ik in mijn koude dagelijks.
hun zwijgen ettert, zweert letters uit mijn mond
en de namen kleven de leegte van de namen
aan de tegels van de leegte die de leegte betegelen
zodat er middenin een leegte kan ontstaan genaamd
verlangen
waarin de woorden witte tranen bloeden,
en de nare tranen in het git vergaan.
ik word leegte dan want zelfs hun leegte spreekt mij tegen:
- de klinkers slepen zich uit stomme klanken,
doorstrepen met lange halen het verdriet - de medeklinkers schuren hun wangen open
aan het stortbeton waarop zij ter onderscheid
neerstorten bij het naakte talen van de mens.
zwart licht zomert kortstondig
in de reeds halfvergane hoofden.
vredig verwaait de laurier
zijn blaadjes daarrond.
- zij druipen sissend op de dorre lezerstongen in de verstorven luchten
- het worden druppels langs de gemaskerde kin van een tandeloze fee
- hun boeken verbranden in de stormen van nijd
- hun neuzen bloeden van al het ontkennen
- een ijzige boog spant zich op wolken van vuur
en zie wat ik zei maar nooit wou:
en voor wie
invoer (2018) – voor ‘finis mundi’
over finis mundi
FINIS MUNDI produceert een aantal lyrische teksten die een fictief narratief kader gemeen hebben. FINIS MUNDI vraagt derhalve van de gebruiker enig inlevingsvermogen.
het gaat als volgt:
stel dat de doemdenkers het aan het rechte eind hebben, en dat je je in de situatie bevindt dat je het ziet gebeuren.
OMG. het is écht zover.
de Apocalyps, het Einde der Tijden is aangebroken.
jeuh. beuh. weuh.
stel nu dat X een dichter is die zich met jou in die situatie bevindt. misschien ben jij het zelf wel, daar, met dat besef?
wie is nog wie als alles verdwijnt? en wat is nog waar?
elkwegs: FINIS MUNDI presenteert wat X, die hypothetische dichter, alsnog zou geschreven kunnen hebben.
technisch : de vertelruimte waarin het programma genaamd ‘finis mundi‘ loopt, bevindt zich in die voorwaardelijk voltooid verleden toekomende tijd die zich (virtueel) buiten de humane geschiedenis afspeelt, een onmogelijk soort stub in de verteltijd van de realiteit.
dankwoord
de FINIS MUNDI cyclus heeft veel te danken aan de inbreng van e.d. tijdens kritieke momenten in het schrijfproces, waarvoor eternele dank.
dv@BLb
FINIS MUNDI INHOUD
NKdeE.schrijfsel (3 BAA – doc 1.0)
- 11/02/1600
- aswoensdag
- de tijd is een tempel
- deemoed
- de muze
- galm
- glaslink
- klikdood
- lijfsbehoud
- het stukalied
- het veld
- in 3 functies naar de exit
- kraaienlied
- LAIS
- geboorte
- hitte
- hildac alfred coetskwi
- kamp
- natte maan
- oneinde
- oud jaar
- over dichters
- programma
- raamvertelling
- raison suffisante
- rastering
- rafel
- ravage
- resoluut de fanfare
- schoon schip
- siddering
- streling
- stof
- te laat
- turing test
- verhaal zonder wending
- vloed
- WEIGERING (cyclus)
- wens
- zonneslag
- envoy
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.