jt 77 – malaxeurs de langue – WA REM PL
’taalmixer’ – het woord ‘malaxeur’ dat Jean-Francois Chevrier gebruikt – verschijnt volgens de gegevens van google n-gram pas vanaf 1835 in hun gescande druksels, het is dus een relatief recent konkoksel.
Chervrier verwijst er mee naar het Manifest för konkret poesi (1953) van de Zweedse Fluxus-kunstenaar Öyvind Fahlström die ook bij Daniel Cordier tentoonstelde in de tijd dat Réquichot dat deed.
Hier is de lijst van exposanten daar vertaald uit het proefwerk van Claire Viallat-Patonnier [CV-P 2016 II, p.102 e.v.]
ref.: Exposantenlijst van de Galerie Daniel Cordier, Parijs
Uit het artikel « Histoire de la galerie » door Viviane Varenne, 1989, in Daniel Cordier. Le regard d’un amateur. Collection Centre Pompidou / Musée National d’art Moderne, éd. du Centre Georges Pompidou. Paris, 2005.
Opening van de galerie op de rue de Duras, nov. 1956
- 1956
- nov. : Viseux
- dec. : Dubuffet, Matta, Dewasne
- 1957
- feb. : tekeningen van Arp, Bryen, Magnelli, Seuphor, Sophie Taueber, Chauvin
- maart: Mondrian
- april: Wols
- mei : Réquichot
- juni: Götz
- oct. : Slépian
- dec.: Dewasne
- 1958
- feb. : Baj
- maart : Schultze
- mei : Chadwick
- juni : D’orgeix
- oct. : Dado
- dec. : Kalinowski
- 1959
- feb.: Fahlström
- verhuis naar rue Mirosménil nr 8 (schoenwinkel nu)
- mei: Dubuffet « Célébration du sol »
- juli : accrochage
- oct.: Michaux
- dec : Exposition inteRnatiOnale du surréalisme
- 1960
- maart : Viseux
- april : Dubuffet « As-tu cueilli la fleur de barbe ? »
- juli: accrochage
- oct. : Bissier
- nov. : Nevelson
- 1961
- feb. : Millares
- april: Rauschenberg
- juni : Matta
- juli : accrochage
- oct. : Gabritschevsky
- nov. : Dado
- dec. : Réquichot – dood van Réquichot twee dagen voor de vernissage
- 1962
- jan. : Brassaï
- feb. : Deux
- maart : Caillaud
- april : Schultze
- mei : Fièvre
- juni : Dubuffet « Paris-Circus »
- oct. : Michaux
- dec. : Fahlström
- 1963
- feb. : Dewasne
- april : Ursula
- juni : accrochage
- octobre : Kalinowski
- 1964
- jan. : Bettencourt
- feb. : Matta
- maart : Dado
- april: Réquichot
- juli : « 8 ans d’agitation »
- Sluiting van de galerie.
over het journal intime
-programma
pseudo-code van het programma:
gegeven:geste:
het pad van de primaire, spontane bewegingschrijfleeslus
: herhaling van de geste
die zich gaandeweg stabiliseert binnen de corridor van de gestecorridor
: het tijdruimtelijke vlak waarbinnen de geste zich herhalen kan zoals geprojecteerd op een 2D schrijfvlakjij, je
: een participant aan het journal intime
programma
het journal intime
is een dagelijks algoritmisch uitgevoerde handeling (functie
);
je wordt wakker
en je doet onmiddellijk dit (géén andere bewuste handeling ervoor): je beeldt jezelf een geste in eventueel gelinkt aan een woord of een frase
je neemt de blocnote en initieert de schrijfleeslus
je vocaliseert daarbij het woord of de frase
als je merkt dat de herhaling zich gestabiliseerd heeft tot een geste
neem je jouw vocalisatie voor minstens vier iteraties op
teken je de geste
je leest in een boek in een vreemde taal (eender welke, niet je moedertaal) tot je een fragment tegenkomt waarvan je denkt dat het kan dienen als 'titel' of 'benoeming' van de geschreeftekende schrijfleeslus
uitvoer van het programma:
– een potloodtekening met een titel in een vreemde taal
– een geluidsopname van vier herhalingen van 1 uitgesproken woord of frase in het Nederlands (met NL tongval)
– (optioneel) een commentaar in proza
de journal intime
routine
is een vrij exemplarisch, grafologisch NKdeE-onderzoeksprogramma.
de uitvoer ervan wordt hier gepubliceerd in het Publieke Domein
rev. dv@CGM
bibliografie journal intime
ARTAUD 1947: Artaud, Antonin, Van Gogh le suicidé de la société, Gallimard, Paris, 2018, ISBN 978-2-07-076112-8
ARTAUD 1956: Artaud, Antonin, Oeuvres Complètes Tome I, Gallimard, Paris, 1956
BAKHTIN 1984: Bakhtin, Mikhael: Rabelais and His World (Iswolsky, Helene transl.), Bloomington 1984, ISBN 978-0-253-20341-0
BARTHES 1995: Roland Barthes, Oeuvres complètes vol. III , Paris: Seuil, 1995
BONNEFOIT 2013: Bonnefoit, Régine, Paul Klee. Sa théorie de l’art. Lausanne, PPur (Presses polytechnique et universitaires romandes), 2013 ISBN 978-2-88915-034-2
CHAUVIRÉ 2003: Chauviré Christiane, Phénoménologie et esthétique. Le mythe de l’indescriptible chez Wittgenstein dans Rue Descartes, nr 39, Wittgenstein et L’art (februari 2003), PUF
CHEVRIER 2019: Chevrier, Jean-François, Bernard Réquichot. Zones sensibles, Paris , Flammarion, 2019, ISBN 978-2-0814-4197-2
CV-P 2016 I: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. I: Thèse , Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CV-P 2016 II: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. II: Annexes et illustrations, Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CR 1973: Billot, Marcel (ed.), Bernard Réquichot. Bruxelles, La Connaissance, 1973 (Catalogue Raisonné
)
FREUD 1989 I: Freud, Sigmund, Colleges inleiding tot de psychoanalyse . Inleiding tot de psychoanalyse 1/2, Boom Meppel Amsterdam, 1989
GREEN 2013: Green, Michael (vert. & red.), The Russian Symbolist Theatre. An Anthology of Plays and Critical Texts, Ardis, New York 2013.
KUSTERS 2014: Kusters, Wouter, Filosofie van de Waanzin, Lemniscaat, Rotterdam 2014
MORALES 2002 : Moralès, Gérald: La Poésie de Bernard Réquichot. De l’être à lettre, EFEdition, Paris 2002, ISBN 2-913786-13-8
MORALES 2010, Moralès, Gérald: L’écriture du réel. Pour une philosophie du sujet, Paris , Cerf, 2010, ISBN 978-2-204-09225-8
MURRAY 2014: Murray, Ros, Antonin Artaud, The Scum of the Soul, London, Palgrave Macmillan, 2014, ISBN 978–1–137–31057–6
OURY 1989, Oury, Création et schizophrénie, Paris, Gallimard 1989, ISBN 978-2-7186-0354-4
REQUICHOT 2002: Réquichot, Bernard: Écrits divers. Journal, lettres, textes épars, Faustus, poèmes, 1951-1961, Les Presses du réel, Dijon, 2002
VALERY I: Valery, Paul, Oeuvres Tome I, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1957
VALERY II: Valery, Paul, Oeuvres Tome II, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1960
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP: