jt#55 – le vrai et le faux ne s’opposent que comme représentations – OE MA IE LA IS
Ik kort de titel van dit journal intime af als ‘jt’ omdat het een je-te dialoog is waarbij de ‘ik’ verstopt in het Franse ‘je’ zoveel mogelijk probeert te zwijgen om de ’te’, de jij te kunnen horen die jij bent, maar die niet kan spreken hier.
Eerst deed ik dat onbewust, per vergissing, daarna gewoon omdat het beter klonk en vanaf vandaag dus omdat ik er over heb nagedacht en die beslissing nam. De fout in de afkorting van de titel is zo doorgerot van een foutieve intuïtieve handeling naar de uitkomst van een cognitieve beoordeling.
Elk dagboek is zo’n je-te dialoog, en misschien is elk schrijven wel een in complexiteit gedegenereerde versie ervan. Van een poging dus om uit het ‘ik ‘ te raken, de beklemming daarvan.
Is elke expressie een bevestiging van het falen van communicatie? Ik heb altijd gedacht en ook letterlijk beweerd dat fysiek, sensueel contact de enige ‘echte’ manier van communicatie is tussen mensen.
Dat communicatieve interactie tussen individuen dus altijd een intentie van procreatie inhoudt met een verglijdende gradatie op de sensueel-seksuele hoedanigheid van de handeling die congruent is met een identiek verglijden op de conceptuele-materiële lijn.
Ja dat is een moeilijke zin. Mijn excuses. Minder exact betekent het dat als je wil praten je sowieso de intentie hebt om tot iets vruchtbaars te komen en hoe intiemer, sensueler het gesprek wordt hoe meer informatie (vrucht, voortbrengselen uit de vermenging) er zal worden uitgewisseld.
Gaat alles dan over ‘seks’? Alles gaat over alles. Alles gaat ook over knopen of sigarettenblaadjes als je zo over alles praat.
–
De Franse tekst vandaag is een samenvatting van een alinea in de ‘Mauvaises pensées et Autres‘ van Paul Valéry [VALERY II, 863]. ik moest mijn Frans daar gaan halen omdat de batterij van mijn tablet leeg was en ik dus niet verder kon lezen in Bonnefoit’s Klee-verhaal. De status van de hedendaagse tekst is heel erg precair, blijkbaar.
De waarheid is enkel waar zolang er een onwaarheid is. Dat komt omdat de waarheid een Zijnsderivaat is, want het Zijn is ook maar echt t.o.v. het Niets, het niet-Zijn. Die negatieve spiraal, een recursieve beweging, zet zich door. Dus: als er geen representatie is van de onwaarheid is er ook geen representatie van de waarheid: ze gebeurt dan gewoon niet.
De neo-liberale populistische sofistiek maakt van het inherent fictionele karakter van de het Zijn en de Waarheid handig misbruik om anderen in hun ‘waarheid’ te vangen: ze poneren publiekelijk een schandelijke stelling die een overdrijving is van iets wat zij graag als regerende waarheid zouden zien. Waarop klassiek-links verontwaardigd reageert op de schandelijkheid van de bewering, maar daardoor erkennen zijn onbewust een grond van waarheid waar er voorheen geen was.
Het trucje werkt zo goed dat men quasi de hele Vlaamse populatie pre-corona heeft kunnen doen geloven dat er geen geld was voor een samenleving die iets gaf om de mensen. Men heeft daar nu, post-corona, een klein probleem inzake de nodige ‘suspension of disbelieve’ .
Want er is natuurlijk geen geld voor een samenleving die iets geeft om de mensen, als en alleen als je zelf niets om de mensen geeft.
rev. dv@CIL
over het journal intime
-programma
pseudo-code van het programma:
gegeven:geste:
het pad van de primaire, spontane bewegingschrijfleeslus
: herhaling van de geste
die zich gaandeweg stabiliseert binnen de corridor van de gestecorridor
: het tijdruimtelijke vlak waarbinnen de geste zich herhalen kan zoals geprojecteerd op een 2D schrijfvlakjij, je
: een participant aan het journal intime
programma
het journal intime
is een dagelijks algoritmisch uitgevoerde handeling (functie
);
je wordt wakker
en je doet onmiddellijk dit (géén andere bewuste handeling ervoor): je beeldt jezelf een geste in eventueel gelinkt aan een woord of een frase
je neemt de blocnote en initieert de schrijfleeslus
je vocaliseert daarbij het woord of de frase
als je merkt dat de herhaling zich gestabiliseerd heeft tot een geste
neem je jouw vocalisatie voor minstens vier iteraties op
teken je de geste
je leest in een boek in een vreemde taal (eender welke, niet je moedertaal) tot je een fragment tegenkomt waarvan je denkt dat het kan dienen als 'titel' of 'benoeming' van de geschreeftekende schrijfleeslus
uitvoer van het programma:
– een potloodtekening met een titel in een vreemde taal
– een geluidsopname van vier herhalingen van 1 uitgesproken woord of frase in het Nederlands (met NL tongval)
– (optioneel) een commentaar in proza
de journal intime
routine
is een vrij exemplarisch, grafologisch NKdeE-onderzoeksprogramma.
de uitvoer ervan wordt hier gepubliceerd in het Publieke Domein
rev. dv@CGM
bibliografie journal intime
ARTAUD 1947: Artaud, Antonin, Van Gogh le suicidé de la société, Gallimard, Paris, 2018, ISBN 978-2-07-076112-8
ARTAUD 1956: Artaud, Antonin, Oeuvres Complètes Tome I, Gallimard, Paris, 1956
BAKHTIN 1984: Bakhtin, Mikhael: Rabelais and His World (Iswolsky, Helene transl.), Bloomington 1984, ISBN 978-0-253-20341-0
BARTHES 1995: Roland Barthes, Oeuvres complètes vol. III , Paris: Seuil, 1995
BONNEFOIT 2013: Bonnefoit, Régine, Paul Klee. Sa théorie de l’art. Lausanne, PPur (Presses polytechnique et universitaires romandes), 2013 ISBN 978-2-88915-034-2
CHAUVIRÉ 2003: Chauviré Christiane, Phénoménologie et esthétique. Le mythe de l’indescriptible chez Wittgenstein dans Rue Descartes, nr 39, Wittgenstein et L’art (februari 2003), PUF
CHEVRIER 2019: Chevrier, Jean-François, Bernard Réquichot. Zones sensibles, Paris , Flammarion, 2019, ISBN 978-2-0814-4197-2
CV-P 2016 I: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. I: Thèse , Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CV-P 2016 II: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. II: Annexes et illustrations, Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CR 1973: Billot, Marcel (ed.), Bernard Réquichot. Bruxelles, La Connaissance, 1973 (Catalogue Raisonné
)
FREUD 1989 I: Freud, Sigmund, Colleges inleiding tot de psychoanalyse . Inleiding tot de psychoanalyse 1/2, Boom Meppel Amsterdam, 1989
GREEN 2013: Green, Michael (vert. & red.), The Russian Symbolist Theatre. An Anthology of Plays and Critical Texts, Ardis, New York 2013.
KUSTERS 2014: Kusters, Wouter, Filosofie van de Waanzin, Lemniscaat, Rotterdam 2014
MORALES 2002 : Moralès, Gérald: La Poésie de Bernard Réquichot. De l’être à lettre, EFEdition, Paris 2002, ISBN 2-913786-13-8
MORALES 2010, Moralès, Gérald: L’écriture du réel. Pour une philosophie du sujet, Paris , Cerf, 2010, ISBN 978-2-204-09225-8
MURRAY 2014: Murray, Ros, Antonin Artaud, The Scum of the Soul, London, Palgrave Macmillan, 2014, ISBN 978–1–137–31057–6
OURY 1989, Oury, Création et schizophrénie, Paris, Gallimard 1989, ISBN 978-2-7186-0354-4
REQUICHOT 2002: Réquichot, Bernard: Écrits divers. Journal, lettres, textes épars, Faustus, poèmes, 1951-1961, Les Presses du réel, Dijon, 2002
VALERY I: Valery, Paul, Oeuvres Tome I, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1957
VALERY II: Valery, Paul, Oeuvres Tome II, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1960
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP: