Categorieën
collage Harusmuze P'Tix

CKT

IT: 60 PX31

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

gedicht

LAIS CCXXXVIII

Niets is eindig en open is het al.
  Exclusief benoemt elk woord het lege,
diep in zichzelf: het buiten was er al
en daarin zit, om zichzelf verlegen,
eindig niets in nietig niets gelegen.
 Haar lippen raakten vluchtig de zijne,
haar handen zag het sierlijk verdwijnen
in droef ontbreken nu van tederheid.
  Niet met woorden wil het haar omlijnen,
alleen de streling biedt aanwezigheid.

invoertekst (2014) – uitvoer 2020, rev. dv@CKT

LAIS is de geschiedenis van een verwording.
het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden.

LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.

LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.

het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm.
het telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema: ababbccdcd.

de uitvoer van LAIS is invoer voor een nog op te zetten AI dizain-programma.

P’TiX
i tjing hexagram van de dag

Schrijfwijze van   Pinyin: jié (jie2), het karakter voor deze guà1‘guà‘ (“卦”) betekende vroeger ‘veranderen’ en is voor de I Tjing (het ‘Boek der Veranderingen’) de benaming van zowel het ‘Hexagram‘ als het ‘Trigram‘ in het Chinees).

Deze visualisatie gebruikt de Open Source
Hanzi Writer, zie https://hanziwriter.org/

hexagram 60  (jié) –  “Onderverdelen”

Chieh (節) – “Tsjèh” – matiging, beheersing – “Tsjèh, waar zijt gij gebleven”

 

CHATGPT + CTEXT.ORG
Chinese Text Project

Chinese I Tjing tekst met Engelse vertaling:

CHATGPT
Hexagram 60 – Jié (節) –  Indelen”

Het hexagram Jié (節 – spreek uit als ‘sjijè’) vertegenwoordigt het principe van ‘Onderverdelen’ in de Taoïstische context, en het leert ons over het belang van matiging en het vinden van de juiste balans in ons leven. Jié herinnert ons eraan dat alles in het universum onderhevig is aan cycli van groei en afname, en dat het van essentieel belang is om deze cycli te begrijpen en erop te reageren met gepaste matiging.

Jié moedigt ons aan om niet te veel van iets te nemen, maar eerder onze middelen, energie en tijd zorgvuldig te verdelen. Het is als het beheren van een tuin: als je te veel water geeft, kunnen de planten verdrinken, maar als je te weinig geeft, zullen ze verdorren. Zoals de oude Taoïsten geloofden, is het vinden van de juiste maat en het handhaven van een evenwichtige levensstijl van cruciaal belang voor onze welzijn en harmonie.

Dit hexagram herinnert ons eraan dat overmatigheid en extremen vaak leiden tot problemen en disbalans. Als we te veel aandacht schenken aan één aspect van ons leven ten koste van andere, raken we uit evenwicht. Jié nodigt ons uit om te kijken naar de gebieden waar we misschien te veel of te weinig doen, en om te streven naar harmonie en matigheid in al onze inspanningen.

In de context van innerlijke groei en spirituele ontwikkeling (Neidan), betekent Jié dat we onze innerlijke energieën en verlangens moeten onderverdelen en balanceren. Te veel focus op spirituele oefeningen kan leiden tot een onbalans in ons dagelijks leven, terwijl te veel wereldse afleiding ons kan afleiden van onze innerlijke groei. Jié herinnert ons eraan om onze spirituele beoefening in evenwicht te brengen met ons dagelijks leven en om geduldig en gestaag vooruitgang te boeken.

In het kort moedigt Jié ons aan om matiging en balans te cultiveren in alle aspecten van ons leven, zowel innerlijk als uiterlijk. Het herinnert ons eraan dat het vinden van de juiste verdeling van onze middelen en energieën ons zal helpen om in harmonie te leven met de natuurlijke cycli van het leven en om innerlijke groei en welzijn te bevorderen.

teksten gegenereerd door ChatGPT op CHG middels de NKdeE account bij OpenAI

chatlink(s)


Bibliografie I Tjing

Dit zijn de boeken die ik gebruik om de gegenereerde tekst te checken en, in een later stadium, aan te vullen/corrigeren.

  • [HUANG 2010]: Huang, Alfred, The Complete I Ching. 10th Anniversary Edition, Vermont 2010, ISBN 978-1-59477-386-0
  • [RITSEMA 1997]: Ritsema, Rudolf & Karcher, Stephen, I Ching. Het Klassieke Chinese Boek der Veranderingen. Nieuwe vertaling uit het Chinees met Inleiding en Concordantie, Rotterdam 1997, ISBN 90 5637 001 4
  • [WILHELM 1989]: Wilhelm, Richard, I-ging: das Buch der Wandlungen / aus d. Chines. übertr. u. hrsg., München 1989, ISBN 3-424-00061-2
  • [DENING 1995]: Dening, Sarah, The Everyday I Ching, New York 1995, eISBN 9781466833913

disclaimer dv/ChatGPT@CEF

Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing.

Lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten en hoewel deze teksten waardevol kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen!

Voor goed advies ben je m.i. uiteindelijk altijd beter af door zelf I Tjing te beoefenen.
Iets leren, het sterk recursieve programma daarvan, begint en eindigt altijd bij jezelf.

disclaimer rev. dv@CEH

Harusmuze uitspraken bij Hexagram 60 – 節
P’TiX
collage 2.0
met P’TiX CKS en het muziekschrift in tussenfase
Muziekschrift – init

Ik probeer momenteel een nieuwe generatieve tekenmethode uit. Hierboven de eerste uitvoer van het beoogde programma. In het bijschrift een aanduiding van de muzikale invoer. Bij de klavecimbelmuziek van Couperin gebruikte ik zijn titels tevens als bijkomende invoer voor het schrijftekenen.

De nieuwe routine/methode verloopt in een drietal stadia:

1. Eerst schrijf ik op drie à vier regels in ‘asemisch schrift‘ en in potlood een stukje muziek uit. Dat ‘uitschrijven’ gebeurt heel intuïtief: de hand volgt het ritme, de intensiteiten in de muziek en daarmee bouw je een horizontale ‘ritournelle’ op, een verticaal uitslaande grafiek waarin je vormen laat ‘emergeren‘.

dit is gemaakt bij https://www.youtube.com/watch?v=UcKk58fUw4g&ab_channel=Ananda-Topic

2. Vervolgens gom ik wat weg en haal er met inkt vormen uit, een abstrahering van de ritmiek tot vorm. Deze tussenfase wordt getoond met het Collage 2.0 programma, samen met de tussenfase van de P’TiX tekening.

(naar een docu gekeken over de vrouwenopstand in Iran. Ik werd er behoorlijk euh, mottig van en dat gevoel kwam terug toen ik per abuis een vlek maakte.
Die gruwel daar raakt ons allen diep.)

3. Inkleuring/finale uitvoer: de resulterende pentekening wordt helemaal ‘opgeschoond’ en ingekleurd met waterverf. Eventueel volgen nog wat retouches met inkt/potlood.


DOCUMENTATIE

Hieronder wat uitleg bij elk onderdeel van de huidige dagroutine. Klik op een titel om de uitleg te lezen.

[klik op de titel om het item te openen / sluiten]

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

Experimentele AI zoekfunctie6Doorzoekt op basis van een Pinecone index met ChatGPT3.5 enkel berichten gepubliceerd na 1 september 2022. Gebruik de WordPress search engine links bovenaan het venster om de ganse site te doorzoeken.

[wpaicg_search]

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.