Categorieën
collage Harusmuze het moment NKdeE Tarot

CHN

T: C7- IT18: – H: ד

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

//het Hexagram van gisteren

Schrijfwijze van   (Pinyinkuí (kui2) het karakter voor deze guà1‘guà‘ (“卦”) betekende vroeger ‘veranderen’ en is voor de I Tjing (het ‘Boek der Veranderingen’) de benaming van zowel het ‘Hexagram‘ als het ‘Trigram‘ in het Chinees).

Deze visualisatie gebruikt de Open Source Hanzi writer, zie https://hanziwriter.org/

gedicht

weerga

[moment 10]

19 oktober 2015. de dag zit in het web der dagen, weerloos ingesponnen tot cocon. minuten kunnen uren duren verslingerd op hun één en zestig zijn. één seconde heft haar vingertje en wakkert weer ’t verstrijken aan.

het denk aan nergens, ziet hoe de jaren daar verglijden, hoe zij in hun onnut tijd aan tijd en lijf aan lijf verdoen. ’t oktober-grijs is hen een zilvereinder, die bleke zon is ideaal rondom hun gouden schaterlach.

de mensen zijn maar mensen in de wereld, zelfs de katten hebben zich van hen verschoond. vissen slurpen zee en algen wiegen slierten op hun traagste liederen van slaap en lieverlee.

liefde heeft in hen haar zotste lief gevonden. “kom,” zegt het, “we gaan weer heden maken, lieveling: maak een einde aan het einde, knoop het in je haar en vlinder als een vlinder: weergaloos”.

invoer 2015 (privé) – uitvoer 2020, rev. dv@CHN

collage 2.0
tekening dv@CHM naar figuren in een illustratie bij “Eventide”, een gedicht van Ernest Radford in The Green Sheaf, No. 3, 1903
i tjing hexagram van de dag

klik op de titel om de uitleg te openen en sluiten

hexagram 18 –   (gǔ) – ‘Gif – Remedie’

GU (蠱) – “Guu” – bedrog, vergiftiging – “Guu is niet goed voor de gloed”

CHATGPT + CTEXT.ORG
Chinese Text Project

Chinese I Tjing tekst met Engelse vertaling:

CHATGPT
Hexagram 18 – Guu (“蠱”) – “Gif – Remedie”

Hexagram 18 in het I Ching, het Boek der Veranderingen, heet in het Chinees Guu (“蠱”) of “Gif – Remedie,”. Het is ook een belangrijk concept in de Taoïstische filosofie en kan worden geïnterpreteerd vanuit een Neidan-perspectief, dat verwijst naar interne alchemie of innerlijke transformatie. Hier is een uitleg vanuit dat standpunt:

In de context van Guu, wordt “gif” gezien als een potentieel schadelijke kracht die zich in ons innerlijke wezen kan nestelen en negatieve gevolgen kan hebben voor ons welzijn en spirituele groei. “Remedie” verwijst naar het proces van zuivering en transformatie, waarbij we deze giftige elementen kunnen omzetten in positieve energie om zo onze innerlijke harmonie te herstellen en te bevorderen.

Het hexagram bestaat uit twee trigrammen: boven is het trigram “Berg” (Gen) en onderaan het trigram “Wind” (Xun). De berg staat voor stilstand, stilte en innerlijke reflectie, terwijl de wind beweging, flexibiliteit en transformatie symboliseert.

Vanuit een Neidan-perspectief kunnen we Guu interpreteren als een oproep tot zelfreflectie en het erkennen van negatieve patronen, emoties of eigenschappen in onszelf die ons belemmeren. Het symboliseert ook het verlangen om deze negatieve aspecten te transformeren en te zuiveren om innerlijke groei en transformatie mogelijk te maken.

Het “gif” kan worden geassocieerd met verschillende destructieve elementen zoals woede, angst, hebzucht, egoïsme, enzovoort, die zich in ons innerlijk kunnen manifesteren en onze innerlijke vrede en welzijn kunnen verstoren.

De “remedie” komt voort uit het besef dat we deze gifstoffen in onszelf hebben en dat we de verantwoordelijkheid hebben om ze te zuiveren. Net zoals een alchemist verschillende elementen zou combineren om een waardevol elixer te creëren, nodigt Guu ons uit om onze innerlijke alchemist te worden en bewust te werken aan het transmuteren van negatieve energieën naar positieve.

Het proces van innerlijke alchemie, zoals beschreven in de Neidan-traditie, omvat meditatie, ademhalingsoefeningen, visualisatie, enzovoort. Door deze praktijken te beoefenen, kunnen we onze geest kalmeren, onze energiecentra (zoals de dantians) zuiveren en onze innerlijke harmonie herstellen.

In essentie spoort Guu ons aan om bewust te worden van onze schaduwzijden en negatieve emoties, en om te streven naar persoonlijke groei en transformatie. Het herinnert ons eraan dat we de kracht hebben om onze eigen innerlijke staat te veranderen en een positieve invloed te hebben op ons leven en dat van anderen. Door deze innerlijke alchemie na te streven, kunnen we uiteindelijk meer in harmonie zijn met onszelf, anderen en de natuurlijke orde van het universum.

teksten gegenereerd door ChatGPT op CGd middels de NKdeE account bij OpenAI
rev. dv@CHN

chatlink(s)

disclaimer dv/ChatGPT@CEF

Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing.

Lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten en hoewel deze teksten waardevol kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen!

Voor goed advies ben je m.i. uiteindelijk altijd beter af door zelf I Tjing te beoefenen.
Iets leren, het sterk recursieve programma daarvan, begint en eindigt altijd bij jezelf.

disclaimer rev. dv@CEH

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing

H A R U S M U Z E

25 – twijfel lijmt de scherven van de vaas niet
133 – als er werk is, kwispelstaart ook de pony
145 – de koning rot op de troon van de haat
276 – schoonheid zien vereist goesting in kijken
286 – als de wijze telt, is ’t afgelopen
309 – de dingen dwingen de mensen te liegen
390 – beeindig elk teveel aan onderscheid
491 – een h om het hebben te verhelpen

compiled by dv@CHO

Tarotkaart van de dag
NKdeE Testimonial Tarot v. 0.7 – 7 van Bekers – Losbandigheid – Ab

De Smith-Waite Tarotkaart die ik trok vanochtend was Zeven van Bekers (7 of Cups).

Deze kaart werd in 1909 ontworpen door Pamela Colman Smith in opdracht van A.E. Waite en op de markt gebracht door de Rider Company.

De Zeven van Bekers in de Smith-Waite Tarot toont een persoon die verrast en verwonderd is door een wolkendek waarop zeven grote bekers in twee rijen zijn geplaatst. Elke beker bevat een specifiek object. Op de onderste rij zien we van links naar rechts: een blauwe toren, een kleurrijke schat met juwelen, een groene laurierkrans en een groene draak met een kronkelstaart. Daarboven bevinden zich een hoofd met krullend haar, sterk gelijkend op het hoofd van de kaart XIV-Gematigdheid, een figuur volledig gehuld in een grijze doek en rode krans, en een gele slang. Volgens Jan Ton [TON 2001] verwijzen deze objecten naar de hemellichamen: juwelen staan voor Venus (luxe, rijkdom, schoonheid), laurierkrans voor Jupiter (beroemdheid, faam), draak voor Mars (macht, dominantie), toren voor Saturnus (autonomie, onkwetsbaarheid), slang voor Mercurius (slimheid, kennis van het verborgene), gesluierde figuur voor de Maan (het onbewuste, de ziel) en het hoofd voor de Zon (helder bewustzijn, echtheid, waarheid).

De Zeven van Bekers vertegenwoordigt verlangen, dromen en fantasie. Het symboliseert de innerlijke wereld van de verbeelding en de onvervulde verlangens van een persoon. Het kan wijzen op het koesteren van hoopvolle gedachten, het nastreven van ideeën en fantasieën die nog niet gerealiseerd zijn. De kaart moedigt aan om de creatieve krachten te benutten en te verkennen wat er in het hart leeft.

Vanuit een Kabbalistisch perspectief kunnen we de Zeven van Bekers associëren met de sefira van Yesod, die verbonden is met de maan en het onbewuste. Het wijst op de kracht van verbeelding en de rol van dromen in het creëren van onze realiteit. Het herinnert ons eraan dat onze diepste verlangens en fantasieën invloed kunnen hebben op ons leven en dat we bewust moeten zijn van de beelden die we in onze geest cultiveren.

Vanuit een theosofisch perspectief kunnen we de Zeven van Bekers interpreteren als een weergave van de menselijke ziel die zich bewust wordt van zijn innerlijke verlangens en aspiraties. De kaart benadrukt de noodzaak om de verbeelding te voeden en emotionele voldoening na te streven, terwijl we tegelijkertijd ons bewust zijn van de werkelijkheid en de verantwoordelijkheden die we hebben in de fysieke wereld.

In samenvatting toont de Zeven van Bekers een persoon die geboeid is door zijn innerlijke verlangens en fantasieën. Het moedigt aan om de kracht van verbeelding te omarmen en creatieve energieën te verkennen. Vanuit een esoterisch perspectief herinnert de kaart ons eraan dat onze diepste verlangens invloed kunnen hebben op ons leven en dat we bewust moeten kiezen welke beelden we cultiveren. Het is een uitnodiging om te dromen, te verlangen en te streven naar emotionele voldoening, terwijl we ons tegelijkertijd bewust zijn van de werkelijkheid en onze verantwoordelijkheden.

Kaartinfo: ChatGPT 3.5 + dv, versie: 0.1
Finale output ChatGPT 3.5: 2023-07-14
Laatste wijziging: dv@CGE

Chatlink

NKdeE Chalk Tarot

Ik vond in de Kringwinkel twee kartonnen krijtbordjes voor 60 cent. Materiaal genoeg voor een Tarotspel zonder ‘originele’ tekeningen, want die moet ik de volgende dag uitvegen om de nieuwe kaart te tekenen. De invoer wordt gevormd door de Hebreeuwse letter die ik ’s ochtends trok. Alleen de ‘Trionfi’ / ‘Troeven’ ofte ‘Grote Arcana’ dus.

De associaties met het Hebreeuwse alfabet zijn die van het zgn. ‘Boek T’ van de Golden Dawn en voor de toewijzing ervan op de Levensboom in de Kabbala volg ik een schema gebaseerd op de zgn. Gra-versie van de Sefer Yetzirah4op deze Wikipediapagina wordt de Bahir-versie van de Levensboom weergegeven dat licht verschilt in de schematische weergave van de Levensboom zoals de gezaghebbende Kabballist Isaac ben Solomon Luria Ashkenazi aka ’the Ari’ dat opstelde. Ter wille van de coherentie wisselde ik de letters Zajien en Hee wel van plaats in dat traditiegetrouwe schema.

Die toewijzingen, waarover men eindeloos zou kunnen discussiëren, hebben m.i. minder belang dan de coherentie die je inhoudelijk en in je praktijk aan het kaartendeck als ‘levend, interactief denkkader’ (als evoluerend programma, dus) toekent en de beste manier om dergelijke coherentie te bereiken en staande te houden is door wat je verkrijgt/ontdekt in de praktijk consequent maar dynamisch en met de nodige openheid te volgen.

Het kan voor de kaartspelgebruiker wel interessant zijn om een bestaand kader aangereikt te krijgen en als bedenker/ontwerper van een Tarotspel kies je dan m.i. best voor ‘systemen’ die de tand des tijds al wat doorstaan hebben zodat het geheel aansluiting kan vinden bij de semantisch expliciete dan wel epigenetisch impliciet getransfereerde traditie (het ‘collectief onderbewuste’, of ‘het archetypische’ zoals men dat vaker noemt).

Al die ‘magische’ of ‘esoterische’ concordanties vallen overigens uiteindelijk, soms na eeuwen van ‘vijven en zessen’, door veelvuldig gebruik als vanzelf in hun definitieve ‘stand’, een beetje zoals het balletje van een casino-roulette de vreemdste bokkesprongen maakt om uiteindelijk in het ene vakje te vallen waar het, voor de winnaar althans, ’thuis hoort’.

Maar in dit geval zijn we allemaal ‘winnaars: het betreft immers een taal-bepaald gegeven en de humane taal zoekt op elk moment ‘autonoom’ de grootst mogelijke coherentie op…

dv@CHB

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

NL EN FR RU ZH-CN AM
This website uses the awesome plugin.