Categorieën
Harusmuze het lyriek NKdeE Tarot P'Tix

CEI

T:W8 IT: 34

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

P’TiX CEI-KUV – invoer: chromo Ken Uw Volk – Reeks 29-3
TEN GELEIDE

vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma Chromodienst de BEUKELAAR onder de titel “Ken Uw Volk“.

P’TiX?

ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.

=>

P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.

de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.

geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.

het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.

deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.

in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.

hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.

oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.

zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?



dv@CEE – rev. dv@CEI

gedicht

het fonkelt

‘fonkelen’? wie zegt dat nou?

het droomt. in ‘mietjestaal’.
ogen en handen zijn met de nacht alleen.
het grauwe lijf  ligt verder al in eigen gruwel verzonken.

buiten slaat de zuivere lucht haar witte zeilen open in de zee rond de zieke pupillen. de verzonken longen verstijven van zulk een zuiverheid. de lucht schroeit tot gans het lijf kermt en kronkelt. oei. het is weer wat het is. ontzet sluiten de ogen zich en trekken de handen de wol hoog tot ver boven ‘heel donker’.

het droomt dat het fonkelt.

de maan blaast bellen in de leegte.
benig blanke vingers tikken met hun weke nagels de manebellen aan. de bellen ploffen, er zitten kleine draakjes in met metalliek gekleurde vleugels en vliegende kevers met vervaarlijke schilden. 

de draken steken. de kevers vreten.
het ver-fonkelt. dààr hadden jullie vast niet…

het staat te wachten op de bus.
het masker bengelt losjes onder de kin.
de ogen glanzen droevig, de handen zijn knoesten diep in de zakken. in het brein klampen beiden zich stampvoetend vast aan de gedachte dat fonkelen kàn.

in een zware kar zoeft ongezien de mooiste stem op aarde in een tel voorbij. het ziet haar niet maar hoort haar zingen want het houdt van haar.

het was niet nu want zij zijn nooit.
het was niet daar want zij zijn nergens.
zij zijn niemand, nooit en nergens samen.

"zwartzachte sterren,
vrij in de verre,
diep in de vrede,
dicht bij elkaar."

het fonkelt.

dv@ZHU – rev. dv@CEI

ChatGPT 3.5 rewrites

ik gebruik graag mijn eigen gedichten als invoer voor allerlei experimenten met de nieuwe tech. denk aan Oulipo en Flarf , maar ook aan het ideaal van de perfecte vertaling van een gedicht.
veel stelt het nog niet voor. ik maak dagelijks een lichtjes andere prompt 1een ‘prompt’ is wat je vraagt aan zo’n machine, de tekst die je anders typt . de prompts die ik hier geef voor ChatGPT werken ook op Microsoft Bing om het Gedicht van de Dag op diverse manieren te herschrijven.

zo leer ik gaandeweg de techniek beter kennen en krijg ik misschien meer zicht op de mogelijkheden en/of de ongetwijfeld immense impact van al die Deep Learning op de schrijverij in al haar vormen.

in de antwoorden van ChatGPT pas ik enkel de typografie/lay-out aan.

rev. dv@CEI

NED/2 -> FRA

GPT prompt: I’ll give you text. You’ll rewrite it and output it shorter to be no more than half the number of characters of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in French: ””’ [input text] ””’

Il rêve qu'il brille, les mains 
dans les poches, attendant le bus, 
espérant que scintiller est possible. 

Les ongles mous des doigts blancs 
comme l'os tapotent les bulles de la lune, 

qui éclatent en révélant 
des petits dragons et scarabées volants.

NED/2 -> NED

I’ll give you a Dutch text. You’ll re-write it and output it shorter by about 60% of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in Dutch.

Het fonkelt

Droom in de nacht, verzonken in gruwel. 
Lucht schroeit tot kermt en kronkelt. 
Handen trekken wol hoog. 

Maan blaast bellen met draken en kevers. 
Wachtend op de bus, hoopt op fonkelen. 

Mooiste stem op aarde zoeft voorbij. 
Zwartzachte sterren fonkelen vrij in de verre vrede.
P’TiX
P’TiX CEI (May 9th, 2023) – P’TiX Invoer nr 44
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan2in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 3meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.

De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DLB

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

i tjing hexagram
https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing

Hexagram 42 (Yì) – “Vermeerderen”

YI (益) – “Ie” – winst, nut – “ie, wat een nuttig idee”

H A R U S M U Z E

62 – cultus cultiveert, water vloeit stroomafwaarts
314 – de ogen weerspiegelen slechts het vuur
347 – mensen kiezen steeds voor wat zij kennen
375 – de dood geeft aan het leven al haar licht
379 – het is wat het was voor het geweest is
457 – de mens is erg veel erger dan de aap
488 – een e heeft ergens wel even een e

compiled by dv@BGO

Tarotkaart van de dag
NKdeE Testimonial Tarot Deck v.0.7 – Zeven van Zwaarden – List – F#


door CHATGPT op CEH gegenereerde interpretatie van deze kaart:

Zeven van Zwaarden
Op de kaart zien we een persoon die met vijf zwaarden onder zijn arm wegsluipt uit een kamp, terwijl twee andere zwaarden achterblijven. De sfeer is geheimzinnig en suggestief.

Wat het betekent
De Zeven van Zwaarden symboliseert vaak bedrog en misleiding. De kaart kan erop wijzen dat we op een oneerlijke manier proberen te krijgen wat we willen, zonder rekening te houden met de gevolgen voor anderen. Het kan ook aangeven dat we geconfronteerd worden met een situatie waarin we moeten kiezen tussen onze eigen belangen en die van anderen, en waarbij we misschien niet eerlijk zijn over onze motieven of onze daden.

Sefirot
De Zeven van Zwaarden wordt vaak geassocieerd met de sefirot Netzach in de Kabbalah. Netzach is de sefirot van overwinning, maar ook van verleiding en misleiding. De kaart kan ons eraan herinneren dat ons verlangen om te winnen ons kan verleiden om oneerlijk te zijn of anderen te manipuleren. Het kan ons ook aansporen om ons bewust te zijn van de kracht van verleiding en om eerlijk te zijn over onze motieven en daden.

Conclusie
De Zeven van Zwaarden is een waarschuwing tegen bedrog en oneerlijkheid. Het kan ons eraan herinneren om rekening te houden met de gevolgen van onze daden voor anderen en om bewust te zijn van de kracht van verleiding en manipulatie. Door eerlijk te zijn over onze motieven en daden, kunnen we ons pad naar overwinning en groei voortzetten zonder anderen te schaden.

rev. dv@CEI

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

LAATSTE WOORDEN

"hopla"

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Anke,

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.