vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma ‘Chromodienst de BEUKELAAR‘ onder de titel “Ken Uw Volk“.
P’TiX?
ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.
=>
P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.
de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.
geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.
het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.
deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.
in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.
hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.
oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.
zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?
dv@CEE – rev. dv@CEI
gedicht
LAIS CCCCXXVI
aver laveer averij averuit hele hemel helse haven voorste voren vorsten vooruit giften geven gif begraven leven laffe verval laven aarde aardig aards ontaarde waar waardig waarde bewaarde gelden gold gulden ontgelden haar heur hardere behaarde helden hielden heelden schelden
invoertekst (2017) – rev dv@CEC
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
Hexagram 1 – 乾 (Qián) – “Kracht”
QIAN (乾) – “Tsjiën” – scheppende kracht – “yes you Qian” -“Tsjiënizeer de tsji”
CHATGPT (NED)
Hexagram 1 “Qian” (乾)
het hexagram Qian staat voor de scheppende kracht van het universum, en symboliseert de wilskracht en het vermogen om te creëren en te manifesteren. Het bestaat uit zes sterke, ononderbroken lijnen die aangeven dat er geen obstakels zijn voor deze scheppende kracht.
het hexagram staat voor het begin van een nieuw tijdperk, waarin nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen. het is een uitnodiging om te streven naar verandering en vooruitgang, en om te vertrouwen op de eigen creatieve kracht om deze veranderingen te realiseren.
in de I Tjing wordt Qian gezien als een gunstig teken, dat duidt op succes en voorspoed. het hexagram geeft aan dat het een goede tijd is om plannen te maken en actie te ondernemen, en om nieuwe projecten te starten.
de boodschap van Qian is om te geloven in de eigen kracht en mogelijkheden, en om te vertrouwen op de steun van het universum bij het realiseren van dromen en doelen. het hexagram herinnert ons eraan dat we de scheppers zijn van ons eigen lot, en dat we de kracht hebben om ons leven vorm te geven op een manier die overeenkomt met onze diepste verlangens en doelen.
teksten gegenereerd door ChatGPT op CEC middels de NKdeE account bij OpenAI
H A R U S M U Z E
73 – licht voltooid ’t begin dat geen einde kent
161 – elk uilskuiken heeft zo’n grote ogen
397 – dichters verdienen lof en stokslagen
407 – het zweeft door minnaars als vliegende draak
412 – in ’n serre los je geen problemen op
438 – een stem die zich horen kan , wil zingen
473 – in de afwezigheid verbetert het
484 – het onheil gebeurt tijdens het oordeel
compiled by dv@CEC
凡益之道 與時偕行
De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing
- Lees meer over het Harusmuzeprogramma
- Bekijk alle Harusmuzes
- Harusmuze Doc (oude versie)
Tarotkaart van de dag
door CHATGPT op CEB gegenereerde interpretatie van deze kaart:
CHATGPT (NED)
De Koning van Munten is een kaart in de tarot die staat voor stabiliteit, rijkdom en betrouwbaarheid. De koning zit op zijn troon omringd door groen en vruchtbare landerijen, wat symbool staat voor zijn rijkdom en succes in het zakenleven.
Hij draagt een kroon van gouden munten en houdt in zijn hand een scepter van goud en edelstenen. Deze symbolen van rijkdom en status benadrukken zijn macht en gezag.
Qua persoonlijkheid staat de Koning van Munten voor iemand die praktisch, betrouwbaar en ambitieus is. Hij is goed in het beheren van zijn financiën en houdt van luxe en comfortabele dingen. Hij is ook geduldig en methodisch in zijn werk en neemt graag de tijd om de beste resultaten te bereiken.
In occulte interpretaties wordt de Koning van Munten soms geassocieerd met de elementen aarde en water, en staat hij voor materiële overvloed en vruchtbaarheid.
Het beeld van de vruchtbare aarde onder zijn troon (in de Rider-Waite versie) benadrukt deze associaties. Die van de NKdeE kreeg wat dat betreft een update.
De kaart kan ook duiden op het belang van aarding en verbinding met de natuurlijke wereld om ons heen, evenals het belang van praktische en materiële zaken in ons dagelijks leven.
rev. dv@CEC
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata en geheel vrij van reclame.
steun de Vrije Lyriek
en
koop een Radio Klebnikov CD
op BANDCAMP:
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Noten