Categorieën
101Aanroepingen Anke Veld Harusmuze NKdeE Tarot P'Tix

CDR

T:C4 IT: 31

P’TiX CDR-KUV – invoer: chromo Ken Uw Volk Reeks 40-2

vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma Chromodienst de BEUKELAAR onder de titel “Ken Uw Volk“.

P’TiX?

ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.

=>

P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.

de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.

geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.

het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.

deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.

in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.

hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.

oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.

zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?



dv@CEE – rev. dv@CEI

gedicht

constant

constant is steeds
het aanbod van beweging
het ogenblik nabij
waarop de vraag verstomt.

kelk
die je dwingt zich om te keren:
een bodem schilfers dwarrelt neer,
leegte na het drinken, magerman,
die op de winterhuid van straten
slijm en rot als goud verteert.

vocht
dat in vertwijfeling haast
zich opwaarts door de poriën
murwt: verlangen wordt angst
van het moment dat je
het popelen vangt en verlangt.

valk
die op met vrucht beladen akkers
het ritselen van voedsel ziet en verder
niets dan vallen doet: eenvoud lijkt de wet
waarnaar je eigen hand zich richt, lied
dat jou en haar tot niets verdicht.

spijt
is als de regen komt, breekt
stilstand aan in krekelzang. knak,
een tak, de botte plof van lucht op lucht
en lijven volgen haar golven
naar een einde dat al lang het jouwe was
maar nu weer daverend begin.

constant is steeds
het aanbod van beweging
het ogenblik nabij
waarop de vraag verstomt.

invoertekst (2017) – rev. dv@CDR

voor ‘101 Eigentijdse Aanroepingen van de Muze’

P’TiX

P’TiX CDR – invoer nr. 23
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.

De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DLB

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

i tjing hexagram

exagram 31  (xián)“Verenigen”

XIAN (咸) – “Siën” – verenigen, samenbrengen – “samen skiën zonder k”

H A R U S M U Z E

18 – uitverkoren, ongrijpbaar is het git
48 – het lichaam spreekt, de zoen verenigt
382 – als het ergert, zet dan eerst jouw ‘het’ af
465 -het gestage rot is een constante

356 -’t slechte heeft oorzaken, het goede is
328 – onze verteller vertelt zich constant
297 – schrijven betekent, tekenen beschrijft
252 – hulp die je geeft, heb je zelf gekregen

[nog aan te vullen]

compiled by dv@CGH

Tarotkaart van de dag
NKdeE Tarot Deck v. 0.2 – 4 OF CUPS – LUXURY – C#

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.