gedicht
HOLOGRAFISCH
“He [=Karl Pribram] believes that conscious experience is the act of correlation itself and that correlation occurs in the dendritic structures by the summation of the polarisations (and depolarisations) through the processes in the dendritic networks”
Jeff Prideaux (WCU) in “Comparison between Karl Pribram’s “Holographic Brain Theory” and more Conventional Models of Neuronal Computation”, in XXXXX, Compiled and edited by XXXXX, XXXXX 2006, ISBN 0-9550664-4-1, p82
beeld je in dat de woorden
dit deden dit bibberen
dit bloeden dit slijmen dit
hier zijn en het dan
pardoes zoals wij
zoals jij nu ik uit je glij
begeven plots en
dan niets meer.
jouw restbestand, gij
uitgaande muze, o jij
schokkend okeren begeerte, gij
tot het donker in stilte inkerende sterfding, jij
ademloos natte zweetlap die in de glijwateren als een aal
in alg-groene poelen gedijt en smetteloos nog
je schrilste klinkers kirrende met zuivere
geilheid beaamt, o gij-jij bevrijde verblijding,
mirakelbel,
die bij waarneming instort meteen en als een ik
dat alles en extatisch is, in alles alef is en was en zo
verschijndwijnt weer wijl ik het sluiken van je haren
met één trillende wijsvinger al richting vergetelheid schuif,
als druppel lichtglans op het valluik boven de kuilmuil
van het rasterende mormel der duisternis te kijk leg,
zich, zeg maar, ten einde laat te zien zijn,
geheel jouw woordspiegelende en wondespoelende wonderlijke worden –
dat al wat rest van jou,
zakt weldra resoluut onder de kritische grens waarna, zo vrees ik, de holonomische restitutie wellicht geheel onmogelijk wordt, niet door mij noch wat erger is en in mijn gevoel een haast kosmische zonde, ooit nog door een ander.
voor ‘101 Eigentijdse Aanroepingen van de Muze’
over 101 Eigentijdse Aanroepingen van de Muze
incantatieprogramma in opbouw, gestart in 1999.
- gebruikte ‘klassen’:
- de Aanroepingen, alfabetisch op titel:
- ambachtelijk
- apocalyptisch
- ascetisch
- antiklerikaal
- bezwerend
- Breughels
- Delvauxesque
- Duits
- Egyptisch
- evident
- fataal
- holografisch
- Italiaans
- Kathaars
- laconiek
- letargisch
- maritiem
- nalatig
- ochtendlijk
- onbevreesd
- pastoraal
- peristaltisch
- postmodern
- religieus
- resoluut
- schokkend
- theatraal
- traag
- uitstekend
- uitgeleefd
- voorwaardelijk
- weergaloos
- zakelijk
- over het ‘Gedicht van de Dag‘- programma
- lees meer output van het ‘Gedicht van de Dag‘-programma
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
Hexagram 17 – 隨 (Suí) – “Volgen”
SUI (隨) – “Soei” – volgen, zich aanpassen – “ga met de vla, stoei met de Soei”
H A R U S M U Z E
6 – geef oude wieken mee met de rivier
275 – we vliegen hoog en zitten in nesten
compiled by dv@BKI
Tarotkaart van de dag
RADIO KLEBNIKOV
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Noten