gedicht
taaldwang
het grote beweeg der golven. de gekende
leegte in de mond. de vrijspraak. harteloos.
het zij. het zo. het aanspoelsel (koud). de open
gereten verwonderingsbuiken (kil, eerder).
zo. haar zilte raadselachtigheden. walg
die mee in de bedrading kruipt. mensenhaat
inherent aan de smetvreesman. het plompe
pennen in de was van het hernemen. zij:
de littekens, de korsten, de literaire flarden,
het rottende scheurgaren van eertijdse daden.
het schiften van de oplossing, het slakke sop
in de erlemeyer, met in droesem van koolstof
en brak water de restwaarde nul. het niets
van het nu dat nooit meer zal komen. en jij.
voor HEMELNETLYRIEK 2.0
HEMELNETLYRIEK 2.0
// de lyrische teksten vanop http://vilt.skynetblogs.be 2004-2007
worden momenteel herwerkt voor 2023 en erger
INHOUD (alfabetisch)
//titels zonder hoofdletter zijn (zo goed als) klaar voor versie 2.0
- 4 catastrofen met refrein
- 10 geboden
- 13 stille revoltes
- aankomst
- besluitend
- de hemel is een strakke band
- De moed erin houden
- en wij
- einde van het zijn
- erg
- gloed voor guido
- handvat
- het is de waarheid
- het lijf van louter code
- ka
- klimaatverandering voor eenden
- monoloog
- najaarswee
- onderwerpen
- oog op u
- over het verdelgen
- Proper vers
- rastopaal
- rotgeur
- recursief lijstje
- taaldwang
- uitgeleefd
- Vuur
- wij kunnen niet
bestand in opbouw (B.i.O 2023):
HEMELNETLYRIEK 2.0.docx
- vorige versie (1.0.2 – 2017): HEMELNETLYRIEK 1.0.2:
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
hexagram 56 – 旅 (lǚ) – “Vertoeven”
Geheugensteun: “take the toodelu to Toulouse” – “koekjes van Lu”
H A R U S M U Z E
旅
40 – beëindig elk eindje met het begin
72 – de rok verhult de schoot, de zee haar dood
146 – een goed schilderij is interactief.
265 – trotseer de golf steeds met open ogen
301 – in’t gevolg verschijnt de eenvoud van het rot
307 – afschuw is vloed in de vloed van afschuw
404 – de geschiedenis van de toekomst is
472 – het worden is nog erger dan het Zijn
compiled by dv@ CBP
Tarotkaart van de dag
RADIO KLEBNIKOV
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
Noten