tlestenifs
#tlestenifs is een pop-up collageprogramma met vier weken lang invoer van de krant Het Laatste Nieuws. het programma stopt vanzelf.
P’TiX
OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Mijn werelden zijn dan ten gevolge van doorstane trauma’s misschien wat grotesker dan ‘normaal’, maar wat rest er ons nog om ‘normaal’ te noemen na het lezen van de ochtendkrant.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“.
Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DEY
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
gedicht
LAIS CCCX
Het wurmt als wormen door de drek van 't al. Het wou verbranden in haar dageraad. Het wou met haar naar ’t einde van ’t heelal en zij verdeed het zonder woord of daad? Is alles hier dan leugen en verraad? Het lied had het geheel voor haar bedacht, het schonk haar luister, uitgeschreven pracht. Er is geen schoonheid meer die 't achterlaat, en daar zij 't al vergooit wat het haar bracht, komt zelfs de dood met blaam en veel te laat.
LAIS is de geschiedenis van een verwording. het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. het ego van de auteur sterft in wansmakelijk zelfbeklag als god in ’t diepst van zijn gedachten, het schrijven zelf echter wil van geen wijken weten.
‘het’ rest, begraven in het desolate landschap van een dode taal maar argeloze lezers wekken het sporadisch tot de hel van een onmogelijk leven.
LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.
LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.
de originele Délie wordt simultaan onderworpen aan een Kathedraalse Lezing in het Scève programma dat NL parafrasen en geannoteerde vertalingen uitvoert.
het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm die na hem in onbruik raakte ten voordele van het sonnet. het telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema ababbccdcd.
in de nu twaalfjarige dans rond de afwezigheid van LAIS werd en wordt er bijwijle ook geflirt met AI gestuurd schrijven en worden er experimentele uitvoerpoorten getest naar beeld en geluid.
bij RADIO KLEBNIKOV kwamen er onder instigatie van de onvermoeibare Arnout Camerlinckx reeds prachtige voordrachten uit LAIS tot stand, een proces dat het schrijven zelf enorm in goede zin heeft beïnvloed. dank u en bravo, Arnout en iedereen bij RK!
KOOP
een RADIO KLEBNIKOV ALBUM
https://radioklebnikov.bandcamp.com/music
RADIO KLEBNIKOV heeft op BANDCAMP een ruim aanbod van kwalitatief hoogstaande opnames, extracten uit de wekelijkse uitzendingen. RADIO KLEBNIKOV brengt een unieke, vernieuwende mix van live gelezen lyriek, muziek en geluidscollages.
i tjing hexagram van de dag
Hexagram 9 – 小畜 (Xiǎo Xù) – “Klein Vergaren”
geheugensteun: “Sjauw Tsju” – groei, ontwikkeling – “op ’t juiste sjauwpad blijven”
Tarotkaart van de dag
Scève
de Basilisk is een mythisch wezen wier blik zou doden. het fabeldier komt al ter sprake in D1 en wordt in D186 hieronder gebezigd in de pointe
Délie 186
CLXXXV Je m’esjouys quand ta face se monstre, Dont la beaulté peult les Cieulx ruyner: Mais quand ton oeil droit au mien se rencontre, Je suis contrainct de ma teste cliner: Et contre terre il me fault incliner, Comme qui veulx d’elle ayde requerir, Et au danger son remede acquerir, Ayant commune en toy compassion. Car tu ferois nous deux bien tost perir. Moy du regard, toy par reflection.
noten
>[MACFARLANE , p.425] + [DEFAUX II, p.226]
synopsis: “ik verheug mij als ik jou zie wier schoonheid de hemelen doet tuimelen maar als jouw oog het mijne ontmoet moet ik mij het hoofd buigen als had ik je hulp nodig om een remedie te verkrijgen omdat we het medeleven toch allebei kennen. Want je gaat ons beiden nog doen vergaan, mij door je blik en jezelf door de reflectie (ervan in mijn oog)”
printed
DEFAUX 2004: Scève, Maurice, Délie Object de plus hault vertu, Defaux, Gérard (ed.- tr.), vol. I-II, Librairie Droz, Genève, 2004, ISBN
MCFARLANE 1966: Scève, Maurice, McFarlane, I.D (ed., tr.): The ‘Délie’ of Maurice Scève’ edited with an introduction and notes by I.D. McFarlane, University Press, Cambridge 1966
Online resources
DMF : Dictionnaire du Moyen Français, version 2020 (DMF 2020). ATILF – CNRS & Université de Lorraine. Site internet : http://www.atilf.fr/dmf.
OpenMLOL: https://openmlol.it/
Scève, Maurice, [no editor], [no year] Maurice Scève’s Délie, Lyons, Sulpice Sabon for Antoine Constantin, 1544, in French Emblems at Glasgow [online] Available from https://www.emblems.arts.gla.ac.uk/french/books.php?id=FSCa [Accessed 7 October 2022]
Heracleitos
B8 – Het tegenstrijdige stemt overeen, uit verschillen ontstaat de mooiste samenhang, alles komt voort uit tweestrijd. (vert. CLAES)
ROTMUZIEK
mini live Klebnikov sessie thuis @CKU met Larissa, Svetlana, Dirk en een aandachtige Ruud als uniek publiek. onbewerkte opname, er zit een klad stilte in’t midden en schrik niet van plots lawaai 😉
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
Noten