Categorieën
gedicht van de dag Grafiek LAIS LAÏS 0 lyriek P'Tix

BGW-BHC


BGW
BGW invoer
BGX
BGY
BGZ invoer
BGZ potloodstaat
BGZ
BGb (anomalie in de kalender opstart, ’t was warm)
BGc invoer
BGc
https://soundcloud.com/user-762402311/music-for-mammals-i
BGc audio

BGd invoer
BGd
BGe invoer
BGe potloodstaat
BGe
BGf invoer
BGf
BHA invoer – vanaf hier is de NKdeE tijdrekening voorbij haar init fase en is ze dus geldig (‘valid’), congruent met de pas op BHE vastgelegde regels.
de NKdeE heeft een eigen tijdrekening nodig om er geen bestaande te moeten kiezen, dat zou afbreuk doen aan het principe van de universele toepasbaarheid.

NKdeE programma’s komen altijd zo tot stand: een idee voor een programma wordt gedurende enige tijd gebruikt alsof het al bestond tot het ‘zichzelf vindt’. het Ockham scheermes zorgt op simplistische wijze voor de nodige economie in de regels code: hoe minder algoritmische stappen, hoe beter. elke coderegel is dan ook onverbiddelijk: niet vierkantige invoer is bv geen geldige P’TiX invoer.

in die zin doen de NKdeE programma’s net hetzelfde als de andere programma’s die onze levens bepalen: je mag alles anders doen, maar dan telt het niet voor het programma.

Catch 22, de upgrade. niet meer Heller, maar Helst. als er iets gebeurt in de kosmos, gebeurt het overal, tegelijk. als de hel losbarst, doet ze dat helemaal en overal. er bestaan altijd net iets meer losbarstende hellen dan zwevende hemels, blijkbaar.
misschien is het dat wel wat de boel draaiende houdt, het kan de grondtoon van het universum verklaren, die van de rouw.
BHA potloodstaat
BHA
BHA dizain

in de knak van het knikken der knieën
in de blak aperte verslagenheid
in de kuip van het smeken en kruipen
besmeurende met zijn lafhartigheid
de rotte gang van eigen vuiligheid,
is het streep in het krijt van de kosmos.
van leven en sneven komt het pas los
als het zich offert en sterft voor ‘LAIS’.
al dat is geweef en het is de klos:
wat geldt voor wat is, geldt ook voor LAIS.

(geschreven in potlood op hout, transcriptie en correctie dv@NKdeE.BHF)

BHB invoer
BHB
BHC invoer
https://soundcloud.com/user-762402311/bhc-lasi-utremi-sur-l-aoumph-dorphee?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
BHC audio
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.

De hier getoonde uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DLB

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.