jt#65 – enregistrer la dérive des analogies – SNI KO PA
8 mei 2020. De publieke ‘creatieve ontplooiing’ van Bernard Réquichot beslaat van plusminus 1946 tot aan zijn zelfmoord in 1961 al bij al 15 jaar.
Je zou als onderzoeker willen kunnen beschikken over een methodische, chronologische beschrijving van die ‘ontwikkeling’, die natuurlijk een afloop is, een onvermijdelijke, tragische voortgang naar het uiteindelijke dilemma, waar en wanneer de mogelijkheden uitgeput bleken. Die ga je niet snel onder ogen krijgen, want dat zou te zeer op een pathologie lijken, te weinig ‘Kunst’, dus onverkoopbaar en wie werkt er nou gratis.
In hoofdstuk zes van zijn boek staat Chevrier [CHEVRIER2019, 95-110] stil bij enkele werken uit de jaren 1950-1952 en daar zien we dat Réquichot de invloed ondergaat van kubistische collega’s zoals Jacques Villon en Juan Gris. Hij vult de gangen die deze voorgangers hebben uitgegraven in het duistere onbekende met de agitatie van zijn persoonlijke onrust.
Dat resulteert in enkele grandioze monstrosa van architecturale lijven, geslachtsloze humane en animale kolossen met enigmatische handgebaren in het kader van een verduisterd schilderij-object gewrongen. Met ook een minotaur erbij, en beenderen en schedels. Hij doorleeft de kubistische beeldtaal met de eigen klemtonen op agonie, psychische beklemming, dood, verderf en (lichamelijk) verval. Nieuw bloed in dode aderen. Verder dan dit zombiestadium komt de hedendaagse ‘Kunst’ niet meer, tenzij dan in de marketing van de zombieKunst, voorwaar een nieuw terrein waar alles uit de kast kan worden gehaald!
Réquichot leeft zich uit op het terrein van wat al voorhanden is, als een kind in een speeltuin. Hij laat zijn drift de vrije loop en doet op die wijze het verlaten parcours herleven met zijn eigen intensiteiten, die uitvergroten wat voor zijn expressieve behoeften het meeste genot verschaft. Hoewel, ‘genot’ noch ‘voldoening’ zijn correcte benamingen, het is eerder een zich voortslingerend spoor van verlokkingen dat hij volgt, van mogelijkheden die telkens toch weer onvoldoende blijken, en waarvan het genot uiteindelijk teleurstelt.
Maar de drift van de jonge hond herkent de analoge gangen van de eigen ‘craving’ en volgt ze uiterst driftig zodat het werk zelf een spoor wordt dat getuigt van die drift der analogiëen.
Met de collages, de reliquaires, de papiers choisis, de traces graphiques, breekt het psychisme ‘Réquichot’ als een mol uit het netwerk van het reeds doorploegde en komt zo, tot zijn schaamte, in het volle daglicht, dat al gauw ondraaglijk zal blijken te zijn.
Vijftien jaar is niet erg lang. Als ik terugdenk aan mijn eigen turbulente periode toen ik die leeftijd had, flitst het voorbij in minder dan drie seconden.
Maar ik voel nog wel hoe het voelde toen, als ik dat toelaat. Prettig is dat niet, maar je wenst het soms je leeftijdsgenoten wel wat toe, die nu in de media zo weinig nog schijnen te beseffen hoe het voelt om jong te zijn en om dan 1 uur ‘actie’ te moeten missen, laat staan een dag, een week of aaaargh: maanden…
Maar het ‘gezonde’ psychisme weert dat, kennelijk, die confrontatie met de agonie van de jeugd, men denkt dat men dat overwonnen heeft, men ‘weet wel beter ondertussen’. Men wil het vergeten.
Overwonnen is een verleden nooit, er is hooguit een loodzwaar stoffig tapijt op komen liggen zodat je verzwakte geest er niets meer van hoeft te merken. Het heden is immers een product, dat wordt ons van kinds af aangeleerd door de reclame. Schijnbaar eeuwig uitgesteld in de knusse living van het IKEA-heden wachten onder de tapijten van onze welvaart de duivels van de dood als ‘oordeel’. Hoe meer tapijt nu, hoe pijnlijker straks, maar dat is ieders vrije keuze.
En dat de dood taboe is, dat werd al lang voor jou beslist.
rev. dv@CIB
over het journal intime
-programma
pseudo-code van het programma:
gegeven:geste:
het pad van de primaire, spontane bewegingschrijfleeslus
: herhaling van de geste
die zich gaandeweg stabiliseert binnen de corridor van de gestecorridor
: het tijdruimtelijke vlak waarbinnen de geste zich herhalen kan zoals geprojecteerd op een 2D schrijfvlakjij, je
: een participant aan het journal intime
programma
het journal intime
is een dagelijks algoritmisch uitgevoerde handeling (functie
);
je wordt wakker
en je doet onmiddellijk dit (géén andere bewuste handeling ervoor): je beeldt jezelf een geste in eventueel gelinkt aan een woord of een frase
je neemt de blocnote en initieert de schrijfleeslus
je vocaliseert daarbij het woord of de frase
als je merkt dat de herhaling zich gestabiliseerd heeft tot een geste
neem je jouw vocalisatie voor minstens vier iteraties op
teken je de geste
je leest in een boek in een vreemde taal (eender welke, niet je moedertaal) tot je een fragment tegenkomt waarvan je denkt dat het kan dienen als 'titel' of 'benoeming' van de geschreeftekende schrijfleeslus
uitvoer van het programma:
– een potloodtekening met een titel in een vreemde taal
– een geluidsopname van vier herhalingen van 1 uitgesproken woord of frase in het Nederlands (met NL tongval)
– (optioneel) een commentaar in proza
de journal intime
routine
is een vrij exemplarisch, grafologisch NKdeE-onderzoeksprogramma.
de uitvoer ervan wordt hier gepubliceerd in het Publieke Domein
rev. dv@CGM
bibliografie journal intime
ARTAUD 1947: Artaud, Antonin, Van Gogh le suicidé de la société, Gallimard, Paris, 2018, ISBN 978-2-07-076112-8
ARTAUD 1956: Artaud, Antonin, Oeuvres Complètes Tome I, Gallimard, Paris, 1956
BAKHTIN 1984: Bakhtin, Mikhael: Rabelais and His World (Iswolsky, Helene transl.), Bloomington 1984, ISBN 978-0-253-20341-0
BARTHES 1995: Roland Barthes, Oeuvres complètes vol. III , Paris: Seuil, 1995
BONNEFOIT 2013: Bonnefoit, Régine, Paul Klee. Sa théorie de l’art. Lausanne, PPur (Presses polytechnique et universitaires romandes), 2013 ISBN 978-2-88915-034-2
CHAUVIRÉ 2003: Chauviré Christiane, Phénoménologie et esthétique. Le mythe de l’indescriptible chez Wittgenstein dans Rue Descartes, nr 39, Wittgenstein et L’art (februari 2003), PUF
CHEVRIER 2019: Chevrier, Jean-François, Bernard Réquichot. Zones sensibles, Paris , Flammarion, 2019, ISBN 978-2-0814-4197-2
CV-P 2016 I: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. I: Thèse , Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CV-P 2016 II: Viallat-Patonnier, Claire, Les dimensions de l’écriture dans l’oeuvre de Bernard Réquichot. Etudes d’un processus. Vol. II: Annexes et illustrations, Paris , ECOLE DES HAUTES ETUDES EN SCIENCES SOCIALES, 2016
CR 1973: Billot, Marcel (ed.), Bernard Réquichot. Bruxelles, La Connaissance, 1973 (Catalogue Raisonné
)
FREUD 1989 I: Freud, Sigmund, Colleges inleiding tot de psychoanalyse . Inleiding tot de psychoanalyse 1/2, Boom Meppel Amsterdam, 1989
GREEN 2013: Green, Michael (vert. & red.), The Russian Symbolist Theatre. An Anthology of Plays and Critical Texts, Ardis, New York 2013.
KUSTERS 2014: Kusters, Wouter, Filosofie van de Waanzin, Lemniscaat, Rotterdam 2014
MORALES 2002 : Moralès, Gérald: La Poésie de Bernard Réquichot. De l’être à lettre, EFEdition, Paris 2002, ISBN 2-913786-13-8
MORALES 2010, Moralès, Gérald: L’écriture du réel. Pour une philosophie du sujet, Paris , Cerf, 2010, ISBN 978-2-204-09225-8
MURRAY 2014: Murray, Ros, Antonin Artaud, The Scum of the Soul, London, Palgrave Macmillan, 2014, ISBN 978–1–137–31057–6
OURY 1989, Oury, Création et schizophrénie, Paris, Gallimard 1989, ISBN 978-2-7186-0354-4
REQUICHOT 2002: Réquichot, Bernard: Écrits divers. Journal, lettres, textes épars, Faustus, poèmes, 1951-1961, Les Presses du réel, Dijon, 2002
VALERY I: Valery, Paul, Oeuvres Tome I, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1957
VALERY II: Valery, Paul, Oeuvres Tome II, Hytier, Jean (ed.), Paris, Gallimard, 1960
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP: