484 – het onheil gebeurt tijdens het oordeel
Hexagram 1 – 乾 (Qián) – “Kracht”
QIAN (乾) – “Tsjiën” – scheppende kracht – “yes you Qian” -“Tsjiënizeer de tsji”
invoer
Harusmuze #188: de aard van het gebeuren gebeurt
commentaar
er zijn koeweiden, voetbalvelden en verlaten autostrades volgeschreven over de ware aard van het Kwaad en of dat wel bestaat enzoverder.
de Gignomenologie, de Bewegingsleer van de NKdeE is daar eenduidig over: het is zo dat er veel gebeurt dat we liever niet zouden zien gebeuren, maar het poneren van ‘het kwaad’ of het benoemen van iemand als ‘kwaadaardig’ is, in de stelling zelf, in de daad van de benoeming een onwenselijk gebeuren, een onheil.
net als met de naamgeving ‘de Kunst’ vinden wij het gezonder om tot nader order het benoemen van het ”Goed en het Kwaad’ te vermijden in ons taalgebruik.
‘Kunst’, ‘Goed’ en ‘Kwaad’ zijn voor ons perspectief ontologismen: sjankers van het Zijn die enkel zichzelf propageren en de taal en het denken verzieken.
het ‘Kwaad’ is wellicht een van de ‘meesterwerken’ van het Zijn.
het Zijn heeft het Kwaad zo briljant in de wereld gebracht dat het Zijn zelf er een glans van Noodzakelijkheid door heeft verworven. het Zijn moet zijn omdat het Kwaad er toch is. God bestaat omdat er zonde is.
met het Goede, zeker het Goede uit de Platoonse Ideeënleer, is het uiteraard idem dito. dat is nou eenmaal de essentie van een boolean, en meer ‘zijn’ is er niet aan ‘Het Goede’ en ‘Het Kwade’. dat geldt in die gevallen waar het geldt en zolang het geldt. en anders niet.
Kierkegaards beschouwingen over de Erfzonde in ‘Het Begrip Angst’ kunnen hier van nut zijn als referentie, al was het maar om dit soort redenering eens van een ander te horen. een rationele Denktrant zoals die van de Gignomenologie heeft geen referenties nodig want die gebeurt, die beweegt steevast door dezelfde dynamische beddingen die ze zelf heeft aangemaakt en onderhouden. als je iets fout denkt, in het doorlopen van zo’n consistente Denktrant, dan voel je dat. dat resulteert in waarneembare foutmeldingen.
onze Denktrant zegt ons: elk benoemen van iets of iemand als ‘kwaad’ is een vervloeking en brengt daardoor het kwaad in de wereld door middel van de taal.
de eenmaal ingeroepen boolean dicteert voortaan het benoemen en het benoemde. want iets dat kwaad is kan niet goed zijn, dat geeft fatale fouten in de logische circuits.
wat als kwaad benoemt is, kan nooit meer goed worden, het moet eerst veranderen. als het verandert is het daarom niet goed. ‘goed worden’ of ‘kwaad worden’ dat kan niets of niemand, want ‘goed’ of ‘kwaad’ bestaan niet, het zijn schuifregelaars in de machinerie van het oordeel.
inhoudsloze variabelen.
de wijze zal daarom vertrouwen op zijn intuïtie van het nakende dilemma, het afgedwongen oordeel dat er zit aan te komen en in afschuw de blik afwenden, dan wel dwars doorheen de eisende vraag tot veroordeling als kwaad het gebeuren bestaren en tot bedaren dwingen, zonder ‘het kwaad kwaad te laten zijn’ , door het als dusdanig te benoemen.
oordelen, dat is iets voor rechters, en die worden daarvoor navenant te weinig betaald, denk ik vaak.
de wijze wijze maakt zich uit de voeten bij het minste spoor van die vieze lemma’s.
het punt is: dilemma’s moet je vóór zijn, zien aankomen, verhinderen.
dilemma’s gebeuren immers als patstellingen, je mag het niet zover laten komen.
als er zich een dilemma aandient (de wetenschappelijke prognose daarvan is aardig op weg om een ethiek te worden) zoals het Kwaad dat wil benoemd worden als Kwaad dan kan je beter een uitweg verzinnen voordat je alleen maar dat pad op kunt gaan.
dilemma’s zijn het eindpunt van denkfouten, van slechte gewoontes, een vorm van vadsigheid eigenlijk.
als het kwaad ter wille van de retoriek dan toch iets moet zijn, is het dat wel: luiheid.
voila, het kwaad is weer geschiedt (dat had je kunnen zien aankomen).
rev. dv@CEC
geef hieronder uw eigen commentaar op deze uitspraak van de Harusmuze.
die wordt dan opgenomen in de volgende Omwenteling 1alle teksten van de NKdeE worden in lussen van herschrijfprogramma’s opgenomen. zo’n revisie/herschrijving noemen we in de Gignomenologie een Omwenteling
vermeld uw mailadres als u persoonlijk antwoord wil krijgen (uw mailadres wordt niet publiek gemaakt)
vermeld uw website als u een link daarnaar bij uw commentaar wenst
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:
Noten