Op http://www.digitalartistshandbook.org vind je vanaf heden het Digital Artist Handbook van folly, een Britse organisatie die ijvert voor het gebruik em de verspreiding Open Source Software.
Het Handbook biedt een overzicht van de voornaamste terreinen van wat Digitale Kunst zou kunnen zijn. Enfin, het geeft een vrij compleet overzicht van wat er aan Free en Open Source Soft te vinden is voor mediaproductie en geeft bij elk onderdeel van de logisch opgebouwde indeling een soliede inleiding van een kenner ter zake. Een prachtig initiatief dat bovendien – zo belooft men – nog verder zal worden aangevuld en actueel gehouden.
We stellen ons toch wat vragen bij de presentatie van al dat mooie werk. Tja, het zeuren zal mij aangeboren zijn, vrees ik.
dv, zelfportret in 1,6 seconden, gemaakt op basis van een videocap met Processing
Bij een Open Source initiatief als dit zou je dergelijke content eerder in een wiki verwachten met een vertaaloptie erbij, zodat wat er gaandeweg verschijnt meteen ook vertaald kan worden door de gebruikers. We noteren echter dat er bij geredigeerde vrije content over Open Source het plafond van de ‘Openheid’ toch lijkt op te doemen. Je zou eerder verwachten dat de status van ‘kennerschap’ in deze context enkel door de tentoongespreide kennis zou dienen behouden te blijven, maar er bestaat toch reserve om deze aangeslepen auteursinhoud zomaar ’te grabbel te gooien’. We morren maar wat.
Verder staan er hopen nuttige links, en de links gaan echt wel naar de adressen/bestanden die je moet hebben om ergens mee op weg te raken, maar alles is helaas verpakt in zo’n archaïsch ogend betoog, en de links zitten godbetert in de noten onderaan verstopt, zodat je telkens een stukje betoog zou moeten lezen, vervolgens de links checken en dan weer verder doen alsof je echt een boek vast hebt.
Gebruiksgemak, daar schort het ‘m behoorlijk & dat lijkt mij voor dit lovenswaardige opzet toch cruciaal, zeker als je dan de vele bestaande vooroordelen daarrond i.v.m Open Soft wil helpen afbouwen. Bv.:
- De leesbaarheid van de fijne zwarte lettertjes op grijze achtergrond laat te wensen over, zodat ik al vlug overschakelde op de print-vriendelijke versie waar die nodeloze designfoefjes de leespret niet kunnen bederven.
- In plaats van de o zo mooi gladde ‘bladspiegel’ zou een functionele schermopbouw veel euvels kunnen verhelpen. Een lijstje rechts met de links gegroepeerd alleen al zou wonderen doen.
- Wat minder essay, een directer taalgebruik zou wellicht de auteurs een ietsje slechter profileren als de Ware Kenners, maar de hoogstaande kennis beter doorgeven kunnen aan aspirant-auteurs.
Voor het overige kunnen we ieder die twijfelt of ie zonder duizenden euro’s neer te tellen om bv al die aanmodderende rotzooi van Adobe te kopen, wel nog iets ‘deftigs’ kan maken dit Handbook als initiële of bijkomende gids hartelijk aanbevelen.